طرح گردشگری میبد

طرح گردشگری میبد

گروه

نوع پروژه

کارفرما

استان

شهر

میبد

تاریخ قرارداد

اردیبهشت ۱۳۹۰

تصاویر پروژه

شهر میبد

برای تهیه طرح گردشگری شهر میبد، ابتدا می‌بایست با شهر میبد آشنایی پیدا می‌کردیم. شهر میبد از شهرهای تاریخی استان یزد است. میبد که در شمال غربی این استان قرار دارد و از شمال و شمال شرق به شهرستان اردکان و جنوب و غرب به شهرستان صدوق محدود می‌ شود. میبد در مسیر اصلی جاده یزد- تهران واقع شده است و 35 کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد. محدوده مطالعات در این طرح شهر میبد با محوریت نارین قلعه و کانون ‌های گردشگری همجوار آن می ‌باشد

سایت های جاذب گردشگر میبد در طرح گردشگری

نارین قلعه:

نارین قلعه بر بالای مرتفع ترین پشته گلی شهر میبد به ارتفاع 25 و منطبق بر تراس طبیعی زمین، به صورت دماغه‌ای پیش آمده می باشد. موقعیت استراتژیک آن به گونه‌ای است که بر تمامی محلات میبد اشراف داشته و در واقع بام شهر می باشد.

پایگاه انگیسی‌ ها:

پایگاه انگلیسی ها مشتمل است بر بقایای ابنیه پراکنده؛ فاقد ارزش معماری، ولی سند کالبدی بخشی از تاریخ جنگ جهانی دوم و عبور مسیر قنات از پیرامون سایت

روستای کچلک:

روستای کچلک که مشتمل است بر قلعه، آسیاب کچلک، بقایای خانه مسکونی قدیمی، بقایای آب انبار ، بقایای کاروانسرای قدیمی، عبور مسیر قنات از درون سایت

 

ماهیت طرح گردشگری میبد

ماهیت طرح گردشگری شهر میبد بر پایه برنامه‌ ریزی، ساماندهی و طراحی مجموعه ‌های فرهنگی، تفریحی- فراغتی و اکوتوریستی در منطقه و کانونهای گردشگری اقمار آن است.

هدف طرح گردشگری میبد

هدف نهایی از طرح گردشگری میبد، حفظ محیط، جلوگیری از توسعه ناموزون، افزایش بهره‌وری از کل فعالیتهای گردشگری شهر میبد بعنوان یک مقصد گردشگری با ارزش، افزایش درجه مطلوبیت گردشگران، بهبود رضایتمندی ساکنین این ناحیه از زندگی در موطن خود، بطوری که حضور تقاضای جدید در فضای کالبدی نه تنها استرس‌های اجتماعی- اقتصادی- سیاسی را در تمامی ابعاد خود افزایش ندهد، بلکه به آسایش زندگی در این شهر تاریخی، ختم گردد.

 

روش انجام مطالعات طرح گردشگری میبد

روش تحقیق توصیفی – تحلیلی با هدف شناخت بهتر از عناصر، رفتار و عملکرد سیستم و همچنین نحوه تعامل آن با محیط پیرامونی
روش تحلیل و برنامه ‌ریزی استراتژیک به دلیل اینکه برنامه ریزی در حوزه گردشگری مستلزم تفکری بلندمدت و همه جانبه است.
اتکا به رهنمودهای اسناد بالا دستی گردشگری و دیگر اسناد توسعه مرتبط استانی و شهری.
گردآوری اطلاعات مبتنی بر روش اسنادی و میدانی

چشم‌انداز کلی طرح گردشگری میبد

شهر میبد با دارا بودن بافت تاریخی زنده و پویا و با محوریت مجموعه تاریخی نارین قلعه، همپیوند با مجموعه های تاریخی و طبیعی ارزشمند پیرامونی و با تأکید بر ویژگی های متمایز و منحصربه فرد خود نسبت به سایر شهرهای کویری منطقه و اعتبار ویژه صنایع سفال آن،‌ به یکی از کانون های مهم گردشگری فرهنگی _ تاریخی_ اکوتوریستی استان یزد تبدیل و به ثبت جهانی رسیده است. ارتقاء امکانات و زیرساخت‌ های گردشگری و اجرای برنامه های سازماندهی شده در آن توانسته است اصول توسعه پایدار زیست محیطی و حفاظت از میراث تاریخی و احترام به ارزش های فرهنگ بومی را در صنعت گردشگری منطقه نهادینه سازد و همچنین سرمایه های اجتماعی و اقتصادی ساکنین را در جهت ارتقاء صنعت گردشگری میبد به کار گیرد و با ایجاد ارزش افزوده،‌ سطح رفاه ساکنین را افزایش دهد.

 

سناریوهای پیشنهادی طرح گردشگری

 

سناریوی پیشنهادی و برنامه عملکردی برای طرح گردشگری پایگاه انگیسی‌ها

در این مجموعه گردشگری کویری، در نظر است که بازسازی ابنیه موجود و ایجاد اقامتگاه های جدید با تدابیری طراحانه به گونه ای انجام شود که تجربه لذت خواب زیر آسمان پرستاره کویر را برای گردشگران داشته باشد. امکان شترسواری، بالن سواری، تیراندازی، ورزش های هوایی مناسب اقلیم خشک کویر، به عنوان سرگرمی برای گردشگران در این سایت پیش بینی شده است

 

سناریوی پیشنهادی و برنامه عملکردی برای طرح گردشگری نارین قلعه

در نظر است که بافت پیرامونی نارین قلعه، به صورت موزه ی زنده فرهنگی- تاریخی برای گردشگران به نمایش گذاشته شود. به منظور جلوگیری از سردرگمی گردشگر در شبکه ارگانیک معابر و مورفولوژی نسبتاً پیچیده بافت و امکان معرفی جامع آثار تاریخی و فرهنگی، مسیرهای ویژه برای حرکت گردشگران تعریف شده است. طی حرکت در بافت، ضمن لذت بردن از جذابیت های بصری قابل مشاهده از داخل معابر، گردشگران با فرهنگ اصیل و سنتی ساکنان از نزدیک آشنا می شوند. برای این منظور، با بهسازی و مرمت ابنیه واجد ارزش و احیاء باغات و تغییر عملکرد آنها به کارگاه های سنتی که در آنها گردشگران با نحوه ساخت صنایع دستی و تهیه محصولات فرآوری شده کشاورزی و انواع شیرینی ها و عرقیات آشنا می شوند، می توانند خرید کرده و در کافی شاپ آنها استراحت کنند.

 

سناریوی پیشنهادی و برنامه عملکردی برای طرح گردشگری روستای کچلک

این مجموعه ضمن آنکه یک مجموعه تفریحی است، موزه زنده مردم شناسی و میراث فرهنگی کویر نیز است که در آن فرهنگ اصیل و قدیمی زندگی کویری، در کلیه ابعاد آن، شامل کار، معیشت، گونه شناسی مسکن، صنایع دستی و سایر عناصر وابسته به آن بازسازی و به نمایش در آمده است. نظام سنتی آبیاری اراضی کشاورزی، تأمین آب مورد نیاز از طریق قناتها و آب انبارها، معماری کویر و تأمین پناهگاه مسافران و کاروانیان به صورت تجربه عملی به گردشگران معرفی می شود.

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طرح آماده سازی شهرستان نقده (الحاق ملی مسکن)

طرح آماده سازی شهرستان نقده (الحاق ملی مسکن)

کاربری اراضی سایت

دفتر توسعه محله فتح واقع در منطقه ۹ شهرداری تهران

دفتر توسعه محله فتح واقع در منطقه ۹ شهرداری تهران

خیابان های محله فتح تهران

آماده سازی اراضی پیکره هفتم صنعتی منطقه آزاد چابهار

آماده سازی اراضی پیکره هفتم صنعتی منطقه آزاد چابهار

کاربری اراضی آماده سازی اراضی منطقه آزاد چابهار

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه