شهریور 07 1401 0اظهار نظر
مطالعات اقتصادی

تفاوت مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی

در این مقاله به بررسی تفاوت مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی می پردازیم و شما را با مفهوم آن آشنا خواهیم کرد. زمانی که مطالعات امکان سنجی و مطالعات بازار تکمیل گردید به تعیین امکان سنجی مالی و اقتصادی می‌پردازیم.

بررسی تفاوت مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی

هدف نخست طرح توجیهی برای مدل سازی مالی ایجاد فرصت سرمایه گذاری می باشد. همچنین دستیابی به یک تحلیل سر به سر نیز از هدف های این کار است. بر اساس هزینه های سرمایه، کالای فروخته شده و هزینه مدیریت، چه مقدار از درآمدهای به دست آمده از واحدهایی که فروخته شده است برای ساخت مورد نیاز است. همچنین این موارد در چه مدت زمانی مورد استفاده میباشند. هدف از تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی گزارشات امکان سنجی محاسبه شاخص های مالی و اقتصادی آن می باشد.
وقتی یک تحلیل سر به سر اتفاق می افتد تحلیل گران و سرمایه گذاران می توانند پیش بینی مالی انجام دهند. این‌ پیش بینی مالی در راستای بهترین حالت و بدترین حالت ممکن می باشد. هدف کلی آن این است که چه میزان درآمد برای بازگشت سرمایه کارآفرین و سرمایه گذار مورد نیاز است.

مطالعات مالی
مطالعات مالی

در مرحله امکان سنجی طرح توجیهی یک سری مراحل انجام‌ می شود. یک تحلیل مالی ایجاد می شود و سناریو سر به سر با توجه به قیمت واحد، میزان هزینه ها ، حجم فروش شناسایی می گردد. سپس مشخص می شود که این فرصت تجاری حاشیه سود کافی دارد و آیا اینکه این حاشیه سود برای توجیه یک سرمایه گذار کافی می باشد و یا نه. سپس شایستگی صدور مجوز فرصت را نسبت با خود سرمایه گذاری ارزیابی می کنند. همچنین نسبت این سرمایه گذاری را به اشتغال و میزان وام دهی محاسبه می کنیم و در طرح توجیهی وارد می سازیم.
این نسبت های وام دهی شامل یک سری نسبت های دیگر نیز‌ می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم. نقدینگی، سودآوری، فعالیت ها، نیروی مالی، بازده سرمایه گذاری، بازده فروش، سود ویژه، سود ویژه بعد از مالیات که به حقوق صاحبان سهام‌ تعلق دارد.

تفاوت مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی
تفاوت مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی

بررسی موارد در مطالعات مالی و مطالعات اقتصادی طرح توجیهی

عواملی که در قسمت نیروی مالی بررسی و محاسبه می‌گردد عبارتند از: پوشش دارای ثابت، بدهی های بلند مدت، کل بدهی ها و پوشش دادن قسط های وام. یک سری فعالیت ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل: دارایی ها، گردش کالا، مدت وصول مطالبات می باشد. یک سری پارامتر های دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، که یکی از این پارامترها ارزش افزوده طرح در ظرفیت کامل بهره برداری می باشد.
اگر‌ ما از ظرفیت های تولید در هر دوره آگاهی داشته باشیم می توانیم برنامه تولید را بهبود دهیم. همچنین زمان دقیق تری نیز ارائه دهیم و جریانات نقدی را پیش بینی کنیم. با درک‌ کردن ظرفیت تولید هر کسب و کاری می توان عملکرد مالی آینده آن کسب و کار را تخمین زد. همچنین باعث می شود یک جدول زمانی دقیق برای تحویل دادن محصولات ایجاد کند.
در بخش بعدی طرح توجیهی سرمایه در گردش مورد بررسی قرار می‌گیرد. نحوه محاسبه سرمایه در گردش با کسر بدهی های جاری از دارایی های جاری می باشد. همچنین میزان نقدینگی را در اختیار شرکت و سرمایه گذار و نهادها قرار می دهد. پس از بررسی سرمایه در گردش، به بررسی خلاصه پیش بینی های مالی طرح می پردازیم. این خلاصه پیش بینی های مالی شامل جدول هزینه های طرح و بررسی سابقه مالی آن شرکت می باشد.

مطالعات اقتصادی
مطالعات اقتصادی

بررسی تجزیه و تحلیل مالی طرح توجیهی

هدف کلی برای انجام هر گونه سرمایه گذاری و شروع هر پروژه رسیدن به سود دهی می باشد.
اگر در طرح توجیهی یک پروژه سود دهی نداشته باشد و توجیه اقتصادی و مالی نداشته باشد انجام آن پروژه منطقی نیست. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه کردن شاخص های مالی و اقتصادی، هزینه تولید و هزینه سرمایه گذاری می باشد که در بخش مطالعات فنی طرح توجیهی ارائه می‌گردد. در این قسمت از‌ گزارش، جدول ها و اطلاعات زیر تهیه می گردد. هزینه های تولید، صورت حساب سود و زیان گردش وجوه نقد، درآمد سالانه پیش بینی شده، ترازنامه ای که پیش بینی شده است و سایر جدول های مالی و اقتصادی.
در تجزیه و تحلیل مالی یک طرح توجیهی هدف این است که وضعیت مالی و اقتصادی یک‌ پروژه بررسی گردد.
در طرح توجیهی درآمدها و هزینه ها در طول سال مشخص می‌گردد. همچنین سرمایه ای که مورد نیاز برای شروع پروژه می باشد تعیین می‌گردد. سپس جریان نقدینگی در سال های قبل بررسی می‌گردد.
در تجزیه و تحلیل کردن مالی پروژه ها تحلیل ریسک، تحلیل حساسیت و شرایط عملیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تعیین منابع مورد نیاز
در تدوین طرح توجیهی سه منبع مورد نیاز می باشد که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.
سرمایه گذاری ثابت: یک‌ منبع مورد نیاز برای اجرای طرح می‌باشد. که شامل موارد زیر می باشد.
هزینه ماشین آلات، تجهیزات، ساختمان و تاسیسات، هزینه سازماندهی، هزینه زمین، هزینه عملیاتی، هزینه راه اندازی، هزینه کارگر و انبار و هزینه بهره برداری.
سرمایه در گردش: این مورد در طرح توجیهی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.
هزینه های پیش بینی نشده: این نوع هزینه ها در تمامی پروژه ها وجود دارند. هزینه های هیچ طرحی را به طور کامل نمی توان پیش بینی کرد.
در طرح توجیهی مواردی که در بالا گفته شد مورد بررسی قرار می‌گیرد. این طرح توجیهی کمک بزرگی برای صاحبان سرمایه می باشد که بتوانند از وضعیت مالی پروژه خود آگاهی کسب کنند. با استفاده از این طرح تا حدودی می توان به آینده پروژه امیدوار بود. به این صورت دیگر با خطر هایی که یک‌ پروژه را درگیر‌می‌کند روبرو نمی شوند و می توانند با خیال راحت پروژه خود را به اتمام برسانند. بهره بردن از متخصصینی که در این زمینه تجربه بالایی دارند سبب می شود که کار سرمایه گذاران تا حدودی راحت تر گردد.
متخصصین با بهره گرفتن از علم و تجربه خود می توانند طرح توجیهی مناسبی را ارائه کنند و شرکت ها، سازمان ها و سرمایه گذاران بر اساس این طرح توجیهی فعالیت خود را آغاز کنند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

2 × 1 =