بهمن 22 1399 0اظهار نظر
باور متعصبانه، اشتباهی در طرح توجیهی

دلایل عدم موفقیت طرح های توجیهی فنی اقتصادی چیست؟

معایب طرح توجیهی اقتصادی

قبل از راه اندازی هر پروژه ی بزرگ اقتصادی و تجاری، و قبل از آغاز هر گونه سرمایه گذاری بر روی یک ایده ی کسب و کار و پذیرش ریسک آن، همواره باید طرح توجیهی خود را به شکلی مطلوب تکمیل نمایید. چنین رویکردی نگاهی نوین به فرضیه های موجود در آن، خطرات احتمالی و افزایش شانس موفقیت آن است که برای ارزیابی مستقل و دقیق یک طرح کسب و کار ضروری است. منظور از تکمیل طرح امکان سنجی پروژه ی اقتصادی رفع معایب، مشکلات و اشتباهاتی است که ممکن است در خود طرح توجیهی اقتصادی وجود داشته باشد. تکمیل این طرح با هدف رفع خطاها، نواقص و اشتباهاتی صورت می گیرد که در خود طرح وجود دارند. در اینجا تلاش می کنیم تا برخی از این اشتباهات را مورد بررسی قرار دهیم.

جدی نگرفتن گزارش طرح توجیهی

عموماً اولین تصمیمی که در رابطه با انجام یا عدم انجام یک مطالعه ی امکان سنجی صورت می گیرد، مورد تأملی جدی قرار نمی گیرد. یعنی تصمیم به تدوین یک طرح توجیهی اقتصادی مهم تلقی نمی شود و به عبارتی سرسری گرفته می شود. این خود یکی از اشتباهات بزرگ رایج در امکان سنجی اقتصادی است. هم چنین باید توجه داشت که هر چقدر میزان سرمایه ی به کار گرفته شده ی مقدماتی در یک پروژه ی اقتصادی بزرگ تر و بیش تر باشد یا پروژه از پیچیدگی خاصی برخوردار باشد و یا عواقب احتمالی شکست بیش تر باشد اهمیت مطالعات امکان سنجی بیش تر و حیاتی تر است. یعنی هرگونه سرمایه گذاری کلان با سهامداران متعدد در یک بازه ی زمانی بلند مدت نیازمند یک طرح توجیهی اقتصادی جدی و دقیق است. به ویژه در چنین شرایطی سرسری گرفتن و راحت گذشتن از اصول انجام یک طرح امکان سنجی اقتصادی قصور و اشتباهی خطرناک و نزدیک به شکست است.

عدم جدیت در طرح توجیهی
عدم جدیت در طرح توجیهی

عدم استقلال در طرح توجیهی

بسیاری از طراحان، مهندسان، مخترعین، متخصصان و صاحبان مشاغل در ایده ها و رویکردهای اجرایی خود تعصب به خرج می دهند. این دسته از افراد علیرغم آن که شواهدی بر خلاف ایده های خود در یک طرح توجیهی اقتصادی مشاهده می کنند، اما به دلیل وابستگی و تعصب نسبت به باورهای خود از در نظر گرفتن هر آن چیزی که در یک طرح امکان سنجی بر خلاف عقاید آن هاست پرهیز کرده و از آن چشم پوشی می کنند. آن ها بیش از آن که به تجزیه و تحلیل و مطالعات یک طرح توجیهی به عنوان یک گزارش مستقل متکی باشند، بر باورها، عقاید و ایده های خود تکیه دارند. آن ها در تعیین اصول و رویکردهای مناسب و متناسب برای یک پروژه ی اقتصادی پیش داوری های خود را لحاظ می کنند و بیش از آن که به نتایج یک طرح امکان سنجی اعتماد کنند به خود و دانسته هایشان ایمان دارند. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران، بانکداران و صاحبان صنایع تلاش می کنند تا یک طرح توجیهی اقتصادی مستقل را برگزینند.

باور متعصبانه، اشتباهی در طرح توجیهی
باور متعصبانه، اشتباهی در طرح توجیهی

کلی نگری و عدم توجه به جزئیات در طرح توجیهی

گزارش طرح توجیهی تنها در صورتی مفید است که به سوالات خاص پاسخ های قطعی بدهد. «آیا می توانیم اینجا یک استراحتگاه بسازیم؟» ممکن است یک سوال جالب باشد، اما به اندازه کافی خاص نیست که بتواند سرمایه گذاری در یک طرح امکان سنجی را توجیه کند. در حالی که ، این سوال که «آیا می توانیم برای زوج های ثروتمند بین 25 تا 50 سال یک اقامتگاه 30،000 تا 50،000 متر مربعی سازگار با محیط زیست بسازیم؟» خیلی دقیق تر است. قبل از انجام مطالعه امکان سنجی ، باید مطمئن شد که آن را تا حد معقولی به زمینه ی پرسش های جزئی کشانده ایم تا پاسخی جزئیريال قطعی و دقیق به آن بدهیم. پرسیدن سوال های کلی و پاسخ به آن ها، از این جهت که بسیاری از زوایا و ابعاد یک ایده ی کسب و کار پنهان می مانند بی فایده است.

عجله در انجام طرح توجیهی

اصلی ترین و جدی ترین دلیل برای گزارش یک طرح توجیهی گرفتن نظر متخصص در مورد منطقی بودن یا نبودن پیشبرد یک پروژه است. هدف از طرح امکان سنجی کاهش خطر و شناسایی مشکلات احتمالی ، تهدیدها و فرصت هایی است که ممکن است فقط پس از تحقیق و تجزیه و تحلیل عمیق تر مشخص شود. این پروژه نمی تواند تا زمان انجام مطالعه امکان سنجی آغاز شود. بنابراین زمان عامل مهمی است. اما اگر مطالعه امکان سنجی خیلی سریع انجام شود ، احتمال از دست رفتن یا دست کم گرفتن یک یا چند عامل مهم و ضروری زیاد است. با این حال بسیاری از مشتریان می خواهند در روند امکان سنجی عجله کنند تا بتوانند پروژه های خود را ادامه دهند. چنین چیزی معمولاً منجر به شکست می شود.

طرح توجیهی
طرح توجیهی

در نتیجه
اشتباه نکنید که مجموعه ای را برای انجام یک طرح توجیهی انتخاب کنید که آنچه را از ابتدا دوست دارید بشنوید به شما بگوید. یک یافته ی منفی اغلب می تواند سایر خطرهای احتمالی را نمایان کند که به طور بالقوه موجب سودآوری و احتمال موفقیت بیش تر شود.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

8 − 4 =