دی 23 1399 0اظهار نظر
تحلیل مالی در طرح توجیهی

گزارش طرح توجیهی از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

گزارش طرح توجیهی

طرح توجیهی (Feasibility study) تصویری کلی از یک ایده یا پروژه‌ی اقتصادی است که قصد راه اندازی آن وجود دارد. در هر گزارش طرح توجیهی قابلیت به اجرا در آمدن یک ایده اعم از تأسیس یک کارخانه، راه اندازی یک خط تولید، و هر اقدام کوچک و بزرگ دیگری مورد بررسی قرار می گیرد. به طور ویژه کاربرد طرح توجیهی برای کسب و کارهایی که یک ایده ی نو و جدید را ارائه می کنند بیش از دیگر موارد ضروری و حیاتی است. چرا که پیش از آغاز هر نوع فعالیت اقتصادی که قبلاً تجربه‌ی عملی آن مورد آزمون قرار نگرفته باید عوامل و شرایط گوناگون مربوط به این فعالیت را سنجید و مورد تأمل قرار داد، بر اساس آن ها برنامه ریزی کرد و در نهایت در راستای آن برنامه‌ریزی به سوی کسب موفقیت در این کسب و کار حرکت کرد. طرح توجیهی به ما کمک می‌کند که بخش مهمی از چشم‌انداز کسب و کار ایجاد شده را پیش‌بینی کنیم و در همان مسیر حرکت نماییم. هم‌چنین در طرح امکان سنجی می توان مسائل و مشکلاتی که ممکن است در آینده در برابر مسیر کسب و کار به وجود بیایند را از قبل تشخیص داد و پیش از وقوع این مشکلات در جهت رفع آن ها قدم برداشت.

 

مواردی برای گزارش طرح توجیهی
مواردی برای گزارش طرح توجیهی

 

یک طرح توجیهی معمولاً از چند بخش اصلی تشکیل می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

مطالعات بازار در طرح توجیهی

مطالعات بازار (market study): انجام مطالعات بازار در یک طرح توجیهی به منظور کسب اطلاعاتی مناسب از جنبه های گوناگون بازار محصولات و خدماتی که کسب و کار مورد توجه ارائه می کند صورت می پذیرد. برخی از این جنبه های گوناگون عبارتند از: عرضه، تقاضا، مصرف، کمبود و …… .
در بخش عرضه باید توان تولید و توان رقابت با تولید کنندگان حوزه ی مربوط را مورد مطالعه و محاسبه قرار داد. یعنی سهمی که در بازار تولید می تواند به کسب و کار شما اختصاص یابد یا پیش بینی طرح توجیهی از اینکه چقدر از میزان تولید مورد نیاز بازار باید در اختیار کسب و کار شما قرار گیرد. در بخش تقاضا تلاش می شود تا شرایط اقتصادی مشتریان مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی اینکه مشتریان و متقاضیان بازار از چه میزان قدرت خرید برخوردارند و یا توانایی خرید چه محصولات و خدماتی را دارند بر شیوه های تولید و عرضه ی یک کسب و کار اثر گذار است. در بخش مصرف مطالعات بازار در یک طرح امکان سنجی، مطالبات و ملاحظات فرهنگی مشتریان و متقاضیان موجود در بازار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شیوه های مصرف به تغییرات در جامعه و سبک های زندگی وابسته است و در بسیاری از موارد این متقاضیان و مشتریان هستند که با تغییر در خواسته های خود به تولید و عرضه‌ی محصولات و خدمات جهت می دهند. بخش کمبود به نیازمندی هایی مربوط است که بازار در تأمین آن ها دچار مشکلات و موانعی است. ممکن است بازار در تولید و عرضه ی خدمات و محصولاتی دچار مشکلاتی باشد که اتفاقاً متقاضیانی فراوان خواستار آن‌اند. از این رو پیش بینی این کمبود در یک گزارش طرح توجیهی می تواند موفقیتی جدی برای یک کسب و کار محسوب گردد.

مطالعات فنی در طرح توجیهی

توجیه پذیری فنی(Technical feasibility): بخش مهمی از تحقق یک ایده ی کسب و کار به اجرای اصولی، دقیق و مقرون به صرفه‌ی آن ایده باز می گردد. توجیه پذیری فنی یک طرح توجیهی به دنبال بررسی ابعاد مختلف شیوه های اجرایی یک ایده ی کسب و کار است. در همین خصوص یک طرح توجیهی، در این بخش موارد مختلفی چون دانش فنی مورد نیاز، محل اجرا، تجهیزات، امکانات و ماشین آلات مورد نیاز را مورد مطالعه قرار می دهد. امروزه با رشد حوزه های تکنولوژیک و ساخت ابزارهای مدرن، رویکردهای تولید محصولات و خدمات به شکلی کاملاً تخصصی و فنی دنبال می شوند. از همین رو در نظر گرفتن شرایط و ابعاد گوناگون همچون محل اجرا ، ساختار تولید، تجهیزات و …. می تواند به ما کمک کند تا رویکردی مناسب و مقرون به صرفه را برای تولید و عرضه ی محصولات و خدمات خود به بازار اتخاذ نماییم. اعمال شرایط و اصول فنی مربوط به یک کسب و کار خاص در موارد متعددی می تواند کاهش دهنده ی هزینه های تولید و افزایش بهره وری و در نهایت رشد کسب و کارها گردد.

 

افزایش بهره وری و پیش بینی دانش فنی مورد نیاز در طرح توجیهی
افزایش بهره وری و پیش بینی دانش فنی مورد نیاز در طرح توجیهی

مطالعات مالی در طرح توجیهی

تجزیه و تحلیل مالی(Financial study): در این بخش تلاش می شود تا صرفه های مالی و سودآوری یک ایده‌ی کسب و کار مورد مطالعه قرار گیرد. هم چنین با توجه به اطلاعات و تحلیل های به دست آمده از انجام موارد و بخش های پیشین، در این بخش در خصوص به صرفه بودن ایده ی کسب و کار در مکان و زمان مشخص تصمیم گیری می شود. در هر حوزه ای از فعالیت های اقتصادی مبانی و اصول استانداردی مورد توجه است که باید در صورت عملی شدن یک ایده ی کسب و کار اهداف مالی و به عبارتی نرخ سودی که می تواند از کسب و کار مورد اشاره حاصل شود بر اساس آن مورد بررسی قرار می گیرد تا به این پرسش که آیا بکارگیری میزان سرمایه مورد نیاز یا همان سرمایه گذاری در این طرح به صرفه است یا خیر پاسخ دهد. بدین معنی که آیا ارزش سود پیش بینی شده در طرح توجیهی با استانداردهای اقتصادی بازار و نرخ سود ناشی از سرمایه گذاری معقول به نظر می رسد یا خیر؟

 

تحلیل مالی در طرح توجیهی
تحلیل مالی در طرح توجیهی
برچسب ها:

یک پاسخ یا نظر بنویسید

2 × 3 =