اردیبهشت 30 1400 0اظهار نظر
انجام طرح توجیهی برای مدیریت پروژه

انجام یک طرح توجیهی در مدیریت پروژه

طرح توجیهی در پروژه

زمانی که مدیر یک سازمان در مرحله ایجاد مشاغل ، توسعه سازمان از طریق سرمایه گذاری یا تغییر ساختار باشد، نیاز است که راه حل ها و پروژه هایی که در دسترس او است را ارزیابی نماید.
طرح توجیهی ابزاری است که برای انجام این تجزیه و تحلیل به کار می رود و پیامد های اقتصادی و سازمانی پروژه پیشنهادی را بررسی می نماید.

انجام طرح توجیهی برای مدیریت پروژه
انجام طرح توجیهی برای مدیریت پروژه

زمان انجام طرح توجیهی

قبل از شروع اجرای یک پروژه ، توصیه می شود پاسخ این سوالات را بیابید:
• آیا پروژه سود آور است؟
• آیا از نظر فنی امکان پذیر است ؟
• آیا شرکت منابع مورد نیاز(مالی ،صلاحیت و …) را برای اجرای آن دارد؟
و این نکته را مد نظر داشته باشید که طرح توجیهی چندین هدف دارد:
• اهداف مورد نظر پروژه را ارزیابی کنید.
• شرایط لازم برای موفقیت پروژه( از قبیل زمان بندی ، مواد، مهارت ها، بودجه و … ) را ارزیابی کنید.
• سناریوهای گوناگون را مطالعه نمایید و برای اجرای پروژه برنامه ریزی کنید.
نگارش طرح توجیهی، معمولاً توسط مهندسان مشاور، درست پس از تعریف پروژه انجام می شود. در واقع ، انجام طرح توجیهی قبل از تعیین هدف پروژه ، یا پس از انجام گزینه های اصلی عملیاتی ، کارایی مورد نظر را ندارد.

نحوه انجام مطالعه امکان سنجی

ایجاد یک طرح توجیهی نسبت به مهارت های فنی خاص ، سخت گیری و کوشش بیشتری را می طلبد. مهندسین مشاور در هفت شهر آریا می توانند این مسئولیت سنگین را با دقت و ظرافت برای شما به انجام برسانند.
برای انجام طرح توجیهی باید در چند مرحله پیش برویم :
• نیازهای پروژه را ارزیابی نمایید.
• هزینه مالی پروژه را ارزیابی کنید و طرح توجیه فنی اقتصادی را انجام دهید.
• سناریوهای احتمالی را مطالعه کنید.
• مناسب ترین سناریو را انتخاب نمایید.

انجام طرح توجیهی برای مدیریت پروژه
انجام طرح توجیهی برای مدیریت پروژه

طرح امکان سنجی : ارزیابی نیازهای پروژه

قبل از بررسی عملی بودن پروژه و شروع تهیه طرح توجیهی ، ارزیابی نیازهای پروژه ضروری است. نیازها در اینجا نیازهای ملموس است ، بحث در مورد رضایت با یک مبلغ ساده مالی نیست ما می توانیم انواع مختلفی از نیازها را تشخیص دهیم:
• نیازهای املاک و مستغلات (محل ، نگهداری و غیره) ، در حین تشخیص این نیازها (طرح توجیهی زمین و طرح آماده سازی) نیز مطرح می گردد.
• نیاز به مبلمان (دفاتر ، تجهیزات دفتری ، رایانه و غیره)
• نیازهای شایستگی (پرسنل ، آموزش ، پیمانکاری فرعی ، شایستگی و غیره)
• نیازهای تولید (مواد ، مواد اولیه ، کالاها و غیره)
• نیازهای عملیاتی (سازمانی ، اداری ، برنامه ریزی ، …)
• نیازهای بازاریابی (ارتباطات ، بازاریابی و غیره)
• نیازهای فنی (نوآوری ، خدمات ، حسابداری ، حقوقی ، اجتماعی ، مالیاتی و غیره) و …
هنگام راه اندازی مشاغل ، ما از ابتدا شروع می کنیم ، بنابراین نیازها بسیار گسترده و به راحتی قابل شناسایی هستند. در طول انجام طرح توجیهی برای یک پروژه در ساختار موجود ، شناسایی نیازهای پروژه و ارزیابی اینکه آیا تیم حاضر قادر به تأمین آنها در صورت نیاز است (مهارت ها ، زمان ، سازمان ، …) ضروری است.

برخی نکات مفید در انتخاب سناریو طرح توجیهی:

همان طور که در بخش های قبل ذکر گردید یکی از مراحل در طرح امکان سنجی انتخاب سناریو می باشد. برای انجام بهتر این مرحله طرح توجیهی، سناریوهای احتمالی را مطالعه کنید . اگر این امکان را دارید ، برای پیش بینی سناریوهای مختلف از نرم افزار استفاده کنید . استفاده از این روش باعث می گردد که انجام کار، زمان کمتری از آنچه که به نظر می رسد طول بکشد و به شما امکان می دهد یک یا دو سناریوی ممتاز را که از طریق شبیه سازی های مختلف روی نرم افزار آزمایش کرده اید ، شناسایی کنید. در پایان ، شما باید در مورد یک سناریو تصمیم بگیرید.
پس از انتخاب خود ، یک نقشه راه با اهداف و نقاط عطف تهیه کنید. به یاد داشته باشید که شما این کار را به عنوان بخشی از یک طرح امکان سنجی انجام می دهید باید دارای دیدگاه و تفکر انتقادی باشید. هم چنین به یاد داشته باشید که ۳ پیش بینی ، یک فرد خوش بین ، یک معقول و یک بدبین را ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که پروژه شما حتی در مورد پیش بینی بدبینانه سودآور و قابل دوام است ، در غیر این صورت یا باید موانع شکست پروژه را رفع نمایید و یا این که تشخیص دهید که اجرای پروژه به طور کلی لغو گردد. البته در صورت لغو اجرای پروژه به یاد داشته باشید که رویکردی که برای انجام طرح توجیهی استفاده کرده اید ممکن است هنگام مطالعه پروژه دیگری که به طرح امکان سنجی نیاز دارد ، برای شما مفید باشد .
آغاز پروژه :
پس از تهیه گزارش طرح توجیهی و تأیید امکان اجرای آن ، باید پروژه خود را شروع کنید. برای برخی ، این کار با جستجوی بودجه آغاز می شود ، برای برخی دیگر اعتبار سنجی مدیریت و یک سیگنال شروع کافی است.

برچسب ها:

یک پاسخ یا نظر بنویسید

2 + چهار =