خرداد 07 1401 0اظهار نظر
طرح توجیهی پروژه

چرا قبل از اجرای یک پروژه نیازمند طرح توجیهی می باشیم ؟

طرح توجیهی در پروژه

طرح توجیهی نقش چشمگیری در موفقیت یک پروژه دارد. اما شما می دانید که یک طرح توجیهی به طور دقیق چیست و چگونه می توان به یک طرح امکان سنجی دست یافت ؟ یک طرح توجیهی شامل چه مواردی است ؟
هر پروژه دستاورد منحصر به فردی است که ایده خاص خود را دارد. هنگامی که قصد ایجاد یک پروژه جدید را دارید ، بهتر است کار را به صورت سازماندهی شده و مرحله به مرحله انجام دهید تا اطمینان بیشتری از موفقیت طرح خود داشته باشید.
به بیانی ساده تر یک طرح توجیهی امکان پذیر بودن اجرای یک پروژه را بررسی می نماید و شامل کاوش در تمام ابعاد و مفاهیم پروژه است و امکان رسیدن به هدف تعیین شده برای پروژه را (از نظر کیفیت ، سرمایه و در زمان تعیین شده ) مشخص می نماید. طرح توجیهی یا طرح امکان سنجی خصوصا” در زمانی که ریسک ها قابل ارزیابی نباشند بسیار کارآمد خواهد بود.
قبل از هر اقدامی برای اجرای پروژه، اولین گام نگارش طرح توجیهی است که کاری کاملا” تخصصی می باشد و بهتر است آن را به مهندسان مشاور خبره بسپارید. به عنوان مثال مهندسان مشاور در هفت شهر آریا پروژه های زیادی را با موفقیت و در زمان پیش بینی شده مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داده اند. همچنین این کارشناسان خبره گونه های مختلف طرح توجیهی مانند طرح توجیه فنی اقتصادی، طرح توجیهی زمین و طرح آماده سازی را نیز به خوبی انجام داده اند.

طرح توجیهی پروژه
طرح توجیهی پروژه

روش انجام طرح توجیهی

هیچ روش کاملا” مشخصی برای انجام یک طرح امکان سنجی وجود ندارد. و می توان گفت که روش انجام طرح توجیهی به طور خاصی بستگی به پروژه ای دارد که قرار است بررسی شود. اغلب اوقات یک طرح توجیهی برای چندین پروژه یا گزینه های تجاری انجام می شود. به این ترتیب ، پروژه ای که امیدوار کننده ترین است و بنابراین باید دنبال شود ، انتخاب می شود. تجزیه و تحلیل خطر اغلب در گزارش طرح توجیهی آورده می شود.
به عبارت دیگر برای پروژه هایی که قرار است از نظر امکان سنجی بررسی شوند می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. اما به طور کلی این موارد در هر روشی کاربرد دارد:
• تحقیقات شامل شناسایی موارد مشابه ،پروژه های قبلاً تحقق یافته و شناسایی تناقضات موجود
• بررسی اهداف پروژه و دانش موجود
• شبیه سازی های رایانه ای
• نظرسنجی یا مصاحبه کارشناسانه

سوالات اصلی در طرح های امکان سنجی

طرح توجیهی جنبه های متعددی دارد. در یک حالت عمومی می توان گفت که در نگارش طرح توجیهی توسط مهندسین مشاور شهرسازی باید به سوالات اصلی زیر پاسخ داده شود:
• آیا موارد قانونی وجود دارد که بتواند به مشکلی تبدیل شود؟
• آیا زمان موجود برای اجرا کافی است؟
• آیا می توان پرسنل ، ماشین آلات ، منابع مادی و زمانی کافی را در زمان مناسب در دسترس قرار داد؟
• برای پروژه های فنی: آیا این طرح از نظر فنی اصلاً امکان پذیر است؟
• آیا پروژه از نظر سازمانی امکان پذیر است؟

نتایج طرح امکان سنجی

به عنوان بخشی از مطالعه امکان سنجی ، پروژه ها یا راه حل های مختلف ممکن بر اساس امکان سنجی آنها تجزیه و تحلیل و ارزیابی می شوند. هم فرصت ها و هم ریسک ها برای هر پروژه ثبت می شود. بر این اساس می توان برای هر پروژه ، پیشنهادی ارائه داد. اگر معلوم شود که یک پروژه عملی است ، می توان برنامه ریزی دقیق تری را شروع کرد. با این حال ، اگر معلوم شود که موفقیت آن غیرممکن است ، پس از انجام طرح توجیهی آن پروژه یا طرح باید حذف شود یا به طور اساسی در ساختار آن تجدید نظر شود.
البته باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که غالباً اعتراضاتی از قبیل کمبود وقت ، هزینه های زیاد یا تجزیه و تحلیل هایی که قبلاً انجام شده ، علیه تهیه انجام یک طرح توجیهی صورت می گیرد. با این حال ، یک مطالعه امکان سنجی همیشه باید به روز باشد و در رابطه با پروژه مربوطه انجام شود. تحلیل هایی که چند سال پیش انجام شده است ، امروزه به دلیل تغییر شرایط چارچوب ، دیگر درست نیست.

کاربردهای طرح توجیهی

همان طور که با توجه به بخش های قبل متوجه شده اید طرح توجیهی در هر جایی که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید گرفته می شود برای جلوگیری از ضررهای احتمالی کاملا” لازم و ضروری است .
خالی از لطف نیست که بدانید از مطالعات امکان سنجی حتی در بازاریابی آنلاین نیز استفاده می شود تا مشخص شود کدام پروژه ها باید دنبال شوند. به عنوان مثال ، اگر یک کارآفرین در فکر بدست آوردن چندین URL گران قیمت است ، می تواند با استفاده از یک مطالعه امکان سنجی چگونگی توسعه ارزش URL ها یا چگونگی کسب درآمد از آنها را تجزیه و تحلیل کند. اما مطالعات پروژه نیز در تجارت الکترونیکی نقش دارد ، به عنوان مثال هنگامی که باید درباره تغییرات احتمالی مختلف در یک فروشگاه آنلاین موجود و تأثیرات آن بر روی کاربر نهایی و در نتیجه قابلیت استفاده تصمیم گیری شود.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

سیزده + 15 =