خرداد 22 1401 0اظهار نظر
پیش طرح توجیهی

مطالعات پیش امکان سنجی چیست ؟

بررسی مطالعات پیش امکان سنجی

در این مقاله به طرح توجیهی در رابطه با مطالعات پیش امکان سنجی می پردازیم. مرحله و قدم اول در تجزیه و تحلیل یک‌پروژه مطالعات پیش امکان سنجی می‌باشد. به وسیله آن ایده و جزئیات یک پروژه به صورت دقیق و واضح بررسی می گردد‌. این مطالعات مشخص می نماید که پروژه در حال بررسی فاکتور لازم جهت سرمایه گذاری را دارد یا خیر.
این طرح توجیهی در مطالعات پیش امکان سنجی توسط یک تیم انجام می‌گردد. هدف از این کار دادن اطلاعات اساسی و ارزشمند به سرمایه گذاران در جهت سرمایه گذاری در طرح مد نظر می‌باشد. سرمایه گذاران ترجیح می دهند قبل از شروع پروژه و صرف وقت و هزینه زیاد به مطالعات پیش امکان سنجی رو آورند.
به واسطه طرح توجیهی این مطالعات میتوانند ارزشمند بودن آن طرح را بررسی نمایند و اگر قابل انجام بود و ارزش انجام داشت وارد فاز بعدی شوند. اصول و ساختار این مطالعات باید دقیقا مثل مطالعات امکان سنجی دقیق و مطمئن باشد. در مطالعات پیش امکان سنجی موارد موجود در پروژه به طور دقیق بررسی می‌گردد. زیرا انجام آن در خود مطالعات امکان سنجی زمان بر می باشد و هزینه زیادی مصرف می کند.
یک سری موارد باید در مطالعات پیش امکان سنجی حتما مورد بررسی قرار بگیرد. این موارد شامل: موقعیت بازار، نوع مواد اولیه و تجهیزات کارخانه، موقعیت جغرافیایی پروژه، نوع تکنولوژی و فناوری که به کار رفته است، میزان زمان بندی مشخص شده و مقدار بودجه مصرفی، میزان منابع انسانی مورد نیاز، هزینه های در نظر گرفته شده برای حقوق و دستمزد.
این موارد در طرح توجیهی مطالعات پیش امکان سنجی حتما مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند. اگر نتایج به دست آمده مثبت تلقی گردد شرکت وارد فاز اجرایی می‌شود.

پیش امکان سنجی
پیش امکان سنجی

هدف اصلی طرح توجیهی

هدف اصلی از طرح توجیهی مطالعات پیش امکان سنجی این است که، سرمایه گذار بداند که انجام این پروژه و کسب و کار مقرون به صرفه است یا خیر. این طرح بی طرف می باشد و می تواند در تصمیم گیری بسیار زیاد افراد را کمک کند. در بالا به هدف اصلی مطالعات پیش امکان سنجی اشاره شد. حال انواع امکان سنجی را بررسی می نماییم. انواع امکان سنجی شامل امکان سنجی بازار، اقتصادی، فنی و… می باشد.
شرکت ها، هلدینگ ها، سازمان ها، موسسات و… برای اینکه ایده خود را اجرایی کنند نیاز دارند قبل از شروع کار امکان سنجی کنند. به این صورت می توانند بفهمند که هزینه اجرا و عملیاتی کردن ایده مد نظر چقدر تمام می شود. همچنین آیا اجرایی کردن آن منطقی می باشد یا نه. اگر اجرایی کردن آن ارزش دارد، چه مقدار زمان و هزینه برای آن باید صرف شود. همچنین ارزش ریسک انسانی و مادی را دارد یا نه.
طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی را می توان‌گفت با مطالعات بازار آغاز می‌گردد. این روش ساده ترین شکل در گزارش های طرح توجیهی می باشد. همچنین مطابق با حساسیت سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه انجام‌می‌پذیرد. با این روش به صورت دقیق تر و جزئی تر می توانیم عملیاتی کردن طرح و ایده را مشخص نماییم. در اصل این مطالعات به مطالعات بازار هدف می پردازد. همچنین بررسی می‌کند برای اجرا کردن یک پروژه و طرح کدام بخش از بازار داخل و خارج مناسب تر میباشد، همچنین اثربخشی کدام بخش بازار برای اینکه طرح را عملیاتی کرد مناسب است.
طرح توجیهی در پیش مطالعه امکان سنجی یک طرح مهم و حیاتی برای شروع هر پروژه می باشد. این پیش مطالعات را باید قبل از هر اقدامی انجام داد تا یک دید کلی از نتیجه کار به دست آورد. با استفاده از این مطالعات می توان یک طرح توجیهی برای انجام ایده مدنظر ارائه داد.

پیش طرح توجیهی
پیش طرح توجیهی

تفاوت در طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی

تفاوت های زیادی بین طرح توجیهی این دو مطالعه وجود دارد. در مطالعه پیش امکان سنجی در مورد ادامه یک پروژه تصمیم گیری می شود. همچنین یک سری از اسناد را مثل طرح توجیهی، طرح کسب و کار، تصمیم در رابطه با توقف پروژه و … ارائه می دهد. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تفاوت قائل شدن بین مطالعات پیش امکان سنجی و مطالعات امکان سنجی کار دشواری می‌باشد. معمولا افراد نمی توانند بین این دو تفاوت قائل شوند و در استفاده از آن دقت کافی به خرج نمی دهند.

طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی به ماهیت آن بستگی دارد. این مطالعات برای هر شرکت و پروژه می تواند متفاوت باشد. یک مطالعه امکان سنجی می تواند در رابطه با توسعه سازمان در یک بخش خاص، جذب کردن تامین مالی، اصلاح کردن و بهبود کیفیت، تعریف یک استراتژدی کوتاه یا بلند مدت و… تصمیم گیری نماید.

نتیجه گیری نهایی

برای انجام هر پروژه ای قدم اول مطالعات در آن‌زمینه می باشد. طرح توجیهی که توسط مطالعات پیش امکان سنجی ارائه میشود می تواند اطلاعات جامعی به سرمایه گذاران بدهد. این اطلاعات می تواند سبب شود که اشخاص برای عملی کردن یک ایده مجاب شوند. همچنین می تواند عده ای را از انجام آن ایده منصرف سازد. در هر صورت این مطالعات نتیجه بسیار خوبی دارد. زیرا سبب می گردد که مقدار زیادی از منابع مالی و انسانی از بین نرود. همچنین سبب اتلاف وقت و زمان افراد نیز نمی شود.
گاهی وقت ها بدون انجام این گونه مطالعات و داشتن یک طرح توجیهی افراد شروع به عملی کردن یک ایده می‌کنند. همین کار سبب می‌گردد پس از گذشت مدتی و پس از صرف منابع بسیاری متوجه شوند که، این ایده کلا عملی نمی شود و یا توجیه اقتصادی در عملی کردن آن وجود ندارد.

پیش طرح توجیهی
پیش طرح توجیهی

با توجه به مطالب بالا می توان‌گفت انجام یک سری مطالعات پیش امکان سنجی کمک بسیار بزرگی به سرمایه گذاران و صاحبان ایده می باشد. این مطالعات سبب می شود افراد مسیر درستی را برای انجام و شروع کار خود در پیش بگیرند. همچنین می توانند از نتیجه کار نیز اطمینان زیادی داشته باشند و با اطمینان خاطر بیشتری شروع به انجام کار کنند. پس قبل از شروع هر کاری انجام یک سری مطالعات پیش امکان سنجی سبب به دست آوردن نتیجه بهتر می گردد و افراد را می تواند بسیار کمک کند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

12 + 19 =