تیر 01 1401 0اظهار نظر
نرم افزار کامفار

معرفی نرم افزار کامفار (comfar)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روش های جدید می توان گفت تغییر اساسی در کارها صورت گرفته است. دیگر مثل گذشته نیست که مدیران اطلاعات مالی خود را به صورت دستی در دفترچه ای یادداشت کنند و با بررسی این یادداشت ها بتوانند در رابطه با انجام پروژه های بزرگ تصمیم گیری نمایند. در دنیای امروز تجزیه تحلیل اطلاعات اقتصادی یک ضرورت مهم می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یک نرم افزار مهم و پرکاربرد در این زمینه آشنا سازیم‌.
با استفاده از این نرم افزار می توان طرح توجیهی مربوط به پروژه ها را نیز به دست آورد.

نرم افزار کامفار
نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار و طرح توجیهی

در ابتدا بهتر است بدانید کامفار مخفف چیست. کامفار مخفف COMFAR فرم کوتاه ‌شده‌ی عبارت COmputer Model for Feasibility Analysis and Reporting می باشد. کامفار به معنی «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری» ترجمه شده است. از این نرم افزار برای امکان سنجی و یا گزارش گیری در کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی به کار گرفته می شود.
همچنین با استفاده از آن می توان طرح توجیهی را نیز نوشت و بررسی کرد. کامفار نوعی نرم افزار است که توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تهیه شده است. به واسطه آن می توان امکان سنجی، تهیه، ارزیابی و تحلیل پروژه‌های اقتصادی به خصوص در کشورهای در حال توسعه را تحلیل و بررسی کرد.
با استفاده از این نرم افزار می توان طرح توجیهی نتایج مالی و اقتصادی پروژه ها را آسان تر کرد. یکی دیگر از آپشن و ویژگی ماژول های این نرم افزار، برآورد هزینه های تاثیرات زیست محیطی می باشد. در اصل این نرم افزار می تواند شاخص های مالی و اقتصادی یک پروژه را برآورد و ارزیابی کرد و طرح توجیهی مرتبط با آن را تهیه کرد. با استفاده از این نرم افزار مدیران می توانند تمام پارامتر های ورودی را مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهند. و به واسطه این ارزیابی تصمیم خود را در جهت شروع یک پروژه اتخاذ نمایند.
در ادامه به کاربرد این نرم افزار می‌پردازیم.

مزیت های نرم افزار کامفار

کامفار یک نرم افزار بسیار انعطاف پذیر می باشد که تنها برای یک الگو و طرح خاص طراحی نشده است. با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع پروژه های مختلف مانند طرح های صنعتی و گردشگری و معدنی و… را تحلیل نمایید. همچنین طرح توجیهی تمام این نمونه ها را مورد ارزیابی قرار دهد. این نرم افزار می تواند پروژه ها را از تمام جنبه های مالی و اقتصادی بررسی نماید. اما یکی از ضعف های این نرم افزار نداشتن توانایی بررسی های فنی و تکنولوژی و… می باشد.

طرح توجیهی با کامفار
طرح توجیهی با کامفار

همانطور که گفته شد این نرم افزار بسیار انعطاف پذیر می باشد و وظیفه ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه ها را بر عهده دارد. این طرح دارای یک سری مزایا می باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
یک فرصت عالی در اختیار مدیران است که علاوه بر بررسی طرح توجیهی، میزان نقدینگی فرصت های دیگر را نیز بررسی کنند. همین امر سبب می شود که مدیران برای طرح های آینده خود برنامه های استراتژیک انجام دهند. با وجود این برنامه مدیران می توانند تامین منابع مالی خود را از سایر منابع دیگر نیز بررسی کنند.

از مزیت های دیگر این نرم افزار

نرم افزار COMFAR سبب جلوگیری از طولانی شدن عمر پروژه‌ها و افزایش سرمایه گذاری ها می شود. همچنین از ایجاد ظرفیت های بیش از حد نیاز نیست جلوگیری می نماید. این نرم افزار می تواند یک برنامه مستقل در رابطه با هزینه های دوران ساخت و تولید پروژه ارائه دهد.
همچنین می تواند طرح توجیهی نقاطی که تصمیم گیرنده هستند را محاسبه کند و این اطلاعات را به صورت جدول و نمودار ارائه دهند. کامفار می تواند تمام تجزیه و تحلیل های اقتصادی را که شامل نوسازی، توسعه، سرمایه گذاری و … می شود را انجام دهد. استفاده از این نرم افزار به دلیل قابلیت بالایی که در انجام‌ محاسبات دارد و آنالیزهای دقیق و حساس آن و انعطاف پذیری بالایش بسیار گسترش یافته است.
یک سری ورودی ها برای نرم افزار کامفار مورد نیاز است. این ورودی ها شامل: تعریف پروژه، انجام برنامه ریزی زمانی، محصولات، واحد پول، میزان تورم، میزان مشارکت، تنزیل، هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری، هزینه‌های تولید، برنامه فروش، سرمایه در گردش، منابع تامین مالی، مالیات، یارانه می باشد. این برنامه شامل یک سری خروجی نیز‌ می باشد که در این قسمت به خروجی های آن نیز اشاره می کنیم.
این خروجی ها شامل: برآورد کردن و محاسبه سرمایه در گردش پروژه ها، برآورد کردن هزینه های سالیانه تولید، برآورد کردن و محاسبه سرمایه گذاری ثابت، برآورد کل سرمایه مورد نیاز برای سرانجام رساندن پروژه، تعیین منابع تامین مالی پروژه و هزینه‌های مرتبط به آن، تعیین عملکرد سود و زیان مربوط به پروژه، تعیین عملکرد سود و زیان پروژه می باشد.

داخل نرم افزار کامفار
داخل نرم افزار کامفار

طرح توجیهی و نرم افزار کامفار

در بالا تا حدودی سعی شد که در مورد نرم افزار کامفار صحبت کنیم و شما را با مشخصات آن آشنا سازیم.
اگر برای شروع یک پروژه نیاز به یک طرح توجیهی دارید با استفاده از نرم افزار کامفار می توانید به آن دست پیدا کنید. این نرم افزار برای انجام مطالعات اقتصادی مهندسی مثل امکان سنجی و طرح توجیهی ، شبیه سازی و تحلیل و برآورد فرآیند های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این برنامه دیگر کار مدیران و فعالان اقتصادی راحت شده است. دیگر نیازی به نوشتن اطلاعات به صورت دستی در دفتر روزانه نیست. زیرا با استفاده از اطلاعاتی که این نرم افزار به افراد می دهند می توانند تصمیم درستی برای شروع یک فعالیت اقتصادی بگیرند.
با کمک این نرم افزار و طرح توجیهی که ارائه می دهد سرمایه گذاران می توانند بهترین تصمیم را برای شروع فعالیت و پروژه اقتصادی خود بگیرند. استفاده از نرم افزار کامفار سبب تسهیل کارها و به وجود آمدن شرایط راحت تری برای سرمایه گذاران شده است. با پیشرفت این تکنولوژی امکان محاسبات دقیق برای مدیران به وجود آمده است. به این طریق روند پیشرفت کار با استفاده از این نرم افزار سریع تر گشته است. این نرم افزار یک امکان عالی برای سرمایه گذاران در این حیطه می باشد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

یک × 3 =