خرداد 14 1400 0اظهار نظر
کاربرد طرح توجیهی

کاربرد و مراحل ایجاد طرح توجیهی

طرح امکان سنجی یا طرح توجیهی چیست؟

طرح امکان سنجی در واقع یک نوع تجزیه و تحلیل می باشد که یک پروژه را از جنبه های مختلف اقتصادی ،فنی ، حقوقی و برنامه ریزی مورد بررسی قرار می دهد تا احتمال موفقیت آمیز بودن پروژه را مورد سنجش قرار دهد.
بهتر است قبل از این که یک سازمان برای اجرای یک پروژه اقدام به صرف وقت و هزینه نماید ، با استفاده از طرح توجیهی مزایا و معایب پروژه را مورد سنجش قرار دهد. طرح توجیهی در واقع اطلاعاتی مهم را در مورد آینده پروژه به دست می آورد که مانع از ورود کورکورانه شرکت به مشاغل مخاطره آمیز شود.

مفهوم طرح توجیهی

نگارش طرح توجیهیدر واقع به معنای آن است که یک پروژه را ارزیابی نماییم و تعیین کنیم که اجرای این
پروژه قابل انجام می باشد یا خیر . همان طور که از نام آن پیداست ، مهندسان مشاور برای تهیه گزارش طرح
توجیهی و ارائه آن به مدیران شرکت ها و سازمان ها، پاسخ سئوالاتی مشابه این را جستجو می نمایند: آیا این
پروژه عملی است ؟ آیا افراد ، ابزار ، فناوری و منابع لازم برای موفقیت این پروژه را داریم؟ آیا با سرمایه گذاری در این پروژه ، سوددهی پروژه قابل قبول خواهد بود ؟
مهندسین مشاور در هفت شهر آریا، اهداف زیر را برای تهیه طرح توجیهی مد نظر قرار می دهند :
• بررسی و ارزیابی تمام ابعاد یک پروژه
• شناسایی مشکلات احتمالی که ممکن است در طی اجرای پروژه رخ دهند
• تعیین این که آیا این پروژه ارزش انجام دادن را دارد؟ به عبارت دیگر با در نظر گرفتن تمام جوانب آیا این کار قابل انجام است ؟

کاربرد طرح توجیهی
کاربرد طرح توجیهی

اهمیت طرح توجیهی

در واقع قبل از اجرای یک پروژه اولین مرحله تهیه طرح توجیهی است . مهندسین مشاور پس از تهیه گزارش طرح توجیهی ، تعیین می کنند که یک کسب و کار به کار خود ادامه دهد یا خیر ؟ در صورت ادامه دادن بهتر است از چه مرحله ای و چگونه آغاز کند؟
هم چنین آن ها می توانند با ارائه طرح توجیهی به بانک ها و موسسات مالی ،آن ها را برای پرداخت وام و تسهیلات به صاحبان پروژه متقاعد نمایند.
این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که در حین اجرای یک طرح توجیهی بهتر است طرح جایگزین دیگری در دست داشته باشید، برای این که اگر اجرای طرح اول موفقیت آمیز تشخیص داده نشد، بتوانید طرح دیگر را جایگزین نمایید.
مهندسان مشاور در حین تهیه طرح امکان سنجی ،عواملی که ممکن است مانع موفقیت طرح شود را نیز شناسایی و در صورت امکان راهکارهایی را برای رفع آن ها ارائه می نمایند. آنان هم چنین میزان سرمایه لازم برای راه اندازی پروژه را تعیین می نمایند به عبارت دیگر طرح توجیه فنی اقتصادی را نیز انجام می دهند.

ابزارهایی برای انجام یک طرح توجیهی

هر طرح توجیهی به بررسی دقیق جوانب یک پروژه خاص می پردازد، بنابراین هر طرح امکان سنجی با طرح دیگر متفاوت است . شما می توانید برای انجام یک طرح توجیهی از نکات زیر استفاده نمایید و انجام فعالیت های زیر را در برنامه کاری خود قرار دهید :
• از تمام افراد ذینفع در پروژه ای که قصد تهیه طرح توجیهی برای آن را دارید، درباره مفهومی که از پروژه در ذهن خود دارند سئوال نمایید.
• به منظور بالا بردن دقت داده های گردآوری شده، بازار را بررسی کرده و تحقیقی در بازار انجام دهید.
• یک برنامه سازمانی ، تجاری یا عملیاتی تهیه نمایید.
• در طرح توجیه فنی اقتصادی خود ، صورت وضعیت درآمد پیش بینی شده و ترازنامه روز افتتاحیه را قرار دهید.
• پس از تمام این موارد در مورد ادامه اجرا یا توقف اجرای پروژه تصمیم مناسب را اتخاذ نمایید.

موارد قابل درج در طرح توجیهی

الگوهای مشابه با تفاوت های اندک، برای تهیه طرح توجیهی وجود دارند. در عمومی ترین حالت شما می توانید موارد زیر را در طرح امکان سنجی خود قرار دهید.
• خلاصه اجرایی :
در این قسمت مواردی مانند جزییات پروژه یا طرح مورد نظر را درج نمایید.
• ملاحظات فنی :
همان گونه که از عنوان آن مشخص است باید در این قسمت بررسی نمایید که برای اجرای پروژه به چه تجهیزات و امکاناتی نیازمند هستید؟ آیا در حال حاضر این ملزومات را دارید یا باید تهیه نمایید؟ برای تهیه آن ها چه میزان هزینه پیش بینی می کنید؟
• وضعیت بازار : پس از تحلیل بازارهای محلی و گسترده میزان تقاضا برای محصول نهایی پروژه را بررسی نمایید.
• نحوه بازایابی : جهت جذب مشتریان نهایی پروژه از چه راهکارهایی استفاده می نمایید.
• نیروی انسانی مورد نیاز: برای انجام این پروژه به چه نیروهای انسانی و با چه تخصص هایی نیازمند هستید ؟
• زمان بندی اجرای پروژه : برای روند اجرایی پروژه یک تقویم اجرایی تهیه نمایید و بازه زمانی اتمام هر بخش از اجرا را مشخص نمایید.
• منابع مالی پروژه : هزینه های مورد نیاز پروژه را چه منابعی باید تامین کنند ؟
شرکت هفت شهر آریا با بهره گیری از توان مهندسان مشاور خود علاوه بر تهیه طرح توجیهی برای پروژه شما، می تواند با انجام دادن طرح آماده سازی یا طرح توجیهی زمین، امکان بهره‎برداری از اراضی برای احداث واحدهای مسکونی (یا صنعتی) را برای شما مهیا می نماید.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

8 + نه =