gfrc

طراحی نما با استفاده از مواد و مصالح جدید

طراحی نما با استفاده از مواد و مصالح جدید

gfrc

طراحی نمای ساختمان

نما ساختمان های عظیم مانند مجتمع تجاری ها پردیس های سینمایی، شاپینگ مال ها با توجه به فرم های ساده و صلب خود با حداقل بازی حجمی که دارند، عموما دارای نماهایی ساده می‌باشند که باید با متریال های جدید و جذاب آنها را پوشش داد تا مخاطبین و استفاده کنندگان از این فضا ارتباط خوبی با فضا پیدا نمایند.
در این مقاله سعی شده مواد و مصالحی که این قابلیت را دارند که از آنها در نمای ساختمان های عظیم و بزرگ (مانند مجتمع های تجاری و شاپینگ مال ها) استفاده شود را معرفی نماییم.

نما با متریال جی اف آر سی – GFRC

جی اف آر سی یا Glass Fiber Reinforced Concrete (GFRC) یا بتن مسلح شده با الیاف شیشه نوعی متریال جدید می‌باشد که از آن به عنوان ورق های بتنی سبک و نازک در نما استفاده می‌شود.پنل های GFRC به دلیل امکان تولید قطعات بسیار بزرگ، نصب به روش خشک، مدولار بودن و امکان نصب در زمان پیشرفت اسکلت و سازه و سرعت بالای اجرا، کاربرد زیادی در ساختمان های عظیم از جمله شاپینگ مال ها، مجتمع های تجاری، پردیس های سینمایی و … را دارند.

متریال gfrc
متریال gfrc
gfrc
gfrc

در گذشته، بتن به دلیل مقاومت کششی پایین، امکان استفاده در نما با ضخامت کم و کمتر از 10 سانتی متر را نداشت ولی با این تکنولوژی می‌توان پانل های بزرگ با ضخامت های 1 تا 3 سانتی متر را تولید نمود.

مواد تشکیل دهنده نماهای جی اف آر سی

مواد تشکیل دهنده این ماده، سیمان، سندانه از ماسه سیلیسی، آب، الیاف شیشه، رنگدانه مخصوص بتنو افزدونی های مجاز بتن می‌باشد.

ویژگی ها نماهای جی اف آر سی

1- مقاومت بلاتر نسبت به بتن
2- سرعت در تولید و اجرا در نما
3- تنوع در طرح و مدل و رنگ و کاربرد
4- سبک بودن
5- پایداری و ثبات ظاهری و کیفی در طول زمان
6- صرفه اقتصادی
7- کیفیت بافت روی آن
8- تنوع بافت روی آن
9- ضد حریق بودن
10- قابلیت بازیافت

ورق gfrc
ورق gfrc

نمای ورق کامپوزیت

ورق های کامپوزیت، ورق های سبک وزن و انعطاف پذیر از آلمینیوم می‌باشند که از استحکام کششی زیادی برخوردار می‌باشند.

نمای ورق آلکوباند
آلکوباند

امروزه با تکنولوژی های جدید و استفاده از رنگ های فلور کربن توانسته‌اند طرح هایی جدیدی مانند طرح سنگ و طرح چوب را روی این ورق های آلمینیومی چاپ نمایند که ظاهر تفاوت و ممتازی را به طراحی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان می‌دهند.

نمای ورق کامپوزیت
ورق کامپوزیت

این ورق ها با توجه به استحکام و پایداری که به اشعه خورشید و سرما و گرما دارند، به نسبت مواد آلی و معدنی مانند چوب و سنگ، از مقاومت بسیار بالاتری در طول زمان در نما برخوردار می‌باشند و دچار رنگ پریدگی، زنگ زدگی، ترکیدگی، و فرسایش های محیطی قرار نمی‌گیرند.

ورق کامپوزیت طرح چوب
ورق کامپوزیت

نمای شیشه های اسپایدر

با تکنیک شیشه های اسپایدر، ساخت شیشه برای نما برای ابعاد بسیار بزرگ است ممکن شده است. شیشه های اسپایدر با روش های جدید و مدرن لمینیت و سکوریت شده و کاملا ایمن گردیده است. شیشه ها به وسیله اتصالات و بست های اسپایدر که تمام استیل و چنگکی می باشند، شیشه ها را می‌گیرند.

نمای اسپایدر
نمای اسپایدر

در این روش نما، سازه‌ها و بادبند ها کاملا توسط مهندس محاسب سازه، محاسبه می‌شود و با در نظر گرفتن نیروهای باد، زلزله و وزن و ارتفاع شیشه، طراحی و اجرا می‌گردد. فاصله بین شیشه ها با چسب هایی که هم سلامت شیشه را تضمین می‌کند و هم نما را کاملا عایق می‌نماید، پر می‌شود.
مزایای نمای اسپایدر:
1-مقاومت بال در مقابل زلزله
2- شکل پذیری بالا
3- کاربرد به عنوان پوششی دکوراتیو در طراحی داخلی
4- اجرای سریع و آسان
5- قابلیت چاپ تصاویر و رنگ کردن شیشه ها
یکی از قابلیت های جدید این شیشه ها، تکنیک های جدید چاپ روی آنها می‌باشد. این تکنیک این توانایی را به طراحان می‌دهد که، طرح ها جدید و نوآورانه روی آنها طراحی نمایند.

نمای اسپایدر
نمای اسپایدر

بسیاری از سرمایه گذاران تصور می‌کنند که نمای اسپایدر به لحاظ قیمتی ، نمای گرانقیمتی می‌باشد ولی باید در نظر داشت که این نوع نما، شما را از بسیاری از هزینه های دیگر از جمله ساخت دیوار، تهیه پنجره نورگیر، نازک کاری و گچکاری داخل هزینه شیشه ها دو جداره و یو پی وی سی بی نیاز می‌نماید.

کرتین وال
کرتین وال

مقالات مرتبط

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”

طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

خدمات مربوط به طرح توجیهی شهرداری و طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

اضافه طبقه

اضافه طبقه ساخت (اضافه اشکوب) چیست و چه شرایطی دارد؟

طرح توجیهی برای شهرداری

چه علت هایی باعث می شود تا از طرح توجیهی شهرداری استفاده شود؟