برگزار کننده مسابقه معماری سردر گل ‌گهر سیرجان

برگزار کننده مسابقه معماری سردر گل ‌گهر سیرجان

گروه

استان

شهر

سیرجان

تاریخ قرارداد

اردیبهشت ۱۳۹۰

تصاویر پروژه

برگزار کننده مسابقه معماری

شرکت گل گهر سیرجان تصمیم گرفت برای مجتمع صنعتی معدنی گل گهر سیرجان، سردر و مجموعه ورودی که برای ورود پرسنل و میهمانان می باشد، احداث نماید. مجتمع صنعتی معدنی گل گهر سیرجان با این هدف و برای رسیدن به بهترین نتیجه اقدام به برگزاری مسابقه طراحی معماری سردر و مجموعه ورودی نمود. شرکت هفت شهر آریا با توجه به تجربه خود در زمینه برگزاری اینگونه مسابقات و آشنایی به منطقه سمت دبیر اجرایی این مسابقه عهده دار گردید.
از آنجا که شیوه برگزاری این مسابقه به صورت محدود بوده، انتخاب طراحان و داوران مسابقه به صورت موازی شروع گردید و با دریافت سوابق کاری تعداد از معماران برجسته کشور، ارزیابی آنان برای انتخاب نهایی ده طراح مسابقه شروع گردید.

داوری مسابقه

داوران این مسابقه در این مرحله که شامل آقایان مهندس حسین شیخ‌زین‌الدین، دکتر صارمی و مرحوم مهندس بهروز احمدی بود که پس از تایید کارفرما، به صورت کتبی و به همراه ارائه شرایط عمومی مسابقه از ایشان دعوت به عمل آمد که با قبول این دعوت از سوی داوران و انتخاب ده طراح مسابقه، عملا مرحله طراحی از این زمان شروع گردید.

 

مطالعات و هماهنگی های اولیه برگزار کننده مسابقه برای شرکت کنندگان

موازی با این اقدامات برنامه فیزیکی این مسابقه با هماهنگی کارفرما نیز تهیه گردید پیش ‌نویس این برنامه برای داوران ارسال شد که پس از نهایی شدن برنامه فیزیکی برای طراحان ارسال گردید.
مهمترین وجه این برنامه فیزیکی، نیاز این مجتمع به ورود 2500 نفر کارکنان مجتمع دریک بازه زمانی 15 دقیقه‌ای و ضرورت پیاده شدن کارکنان از اتوبوس و کارت زدن و سپس سوار شدن مجدد به اتوبوس‌ها بود.
همچنین برای آشنایی بیشتر طراحان و داوران مسابقه با مجموعه عظیم گل‌گهر و دریافت نقطه‌نظرات کارفرما به صورت مستقیم، تدارک سفری به مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر د دیده شد که در این سفر طراحان مسابقه پس از بازدید از کارخانه، سئوالات و ابهامات خود را در یک جلسه حضوری از کارفرما و نماینده داوران مسابقه، مرحوم مهندس بهروز احمدی، مطرح کردند.

شرکت کنندگان مسابقه

نهایتاً 9 نفر طرح‌های خود را در تاریخ تعیین شده به دبیرخانه مسابقه تحویل دادند و جلسه داوری مسابقه نیز تشکیل گردید و داوران مسابقه پس از بحث و بررسی در مورد هر یک از طرح‌ها، سه طرح، شماره 7 (مهندسان مشاور ارگ بم کرمان) و طرح شماره 4 (مهندسان مشاور ستاوند ساز تهران) و طرح شماره 1 (مهرداد ایروانیان) را دارای قابلیت توسعه و تکمیل دانستند که به عنوان نفرات رتبه سوم شناخته شدند و براین اساس مقرر شد که این سه طرح در تلاشی مجدد، طرحی دیگر را به هیات داوران مسابقه ارائه تا از بین آنان نفرات اول و دوم و سوم انتخاب گردند.
پس از این مرحله و ، تصمیم بر این گرفته شد که این مسابقه و با شرایط جدید و با حفظ حقوق شرکت‌کنندگان قبلی مجددا برگزار گردد.بر این اساس و با توجه به آنکه این مرحله به منزله مسابقه جدیدی محسوب می‌شد، هیات راهبری مسابقه، با هماهنگی کارفرما اقدام به انتخاب هیات داوری جدیدی کردند. این هیات داوری جدید عبارت بود از آقای مهندس امیرهوشنگ اردلان، آقای مهندس حمیدرضا سپهری و سرکار خانم مهندس ژیلا نوروزی.
در نهایت طراحان و معماران مدارک طرح‌های خود را به دبیرخانه مسابقه تحویل دادند و این طرح ها (جمعا 9 طرح) وارد مرحله جدید داوری مسابقه شدند.
داوری دوره جدید مسابقه، برگزار شد و نهایتا داوران مسابقه پس بررسی و بحث در مورد تک به تک موضوعات و معیارهای داوری طرح‌های زیر را انتخاب کردند.

برگزیدگان

1- رتبه اول طرح شماره 4 متعلق به آقای مهندس اخلاص‌پور (مهندسین مشاور ستاوند ساز تهران)
2- رتبه دوم طرح شماره 8 متعلق به آقای مهندس کورش حاجی‌زاده
3- رتبه سوم طرح شماره 7 متعلق به مهندسین مشاور ارگ بم کرمان
ضمنا هیات داوری مسابقه طرح شماره 1 متعلق به آقای مهندس مهرداد ایروانیان را به سبب طرح نوآورانه و خلاقانه و طرح شماره 9 متعلق به مهندسین مشاور زانوس را به دلیل توجه به عملکرد روابط فضاها، شایسته تقدیر داشتند و با توجه به آنکه طرح آقای مهندس مهرداد ایروانیان در مرحله اول نیز به همراه دو طرح دیگر حائز رتبه سوم شده بود، نهایتا ایشان به همران طرح مهندسین مشاور ارگ بم کرمان حائز رتبه سوم شد.
با توجه به وقت و هزینه‌ هایی که شرکت گل ‌گهر برای این مسابقه تقبل کرد، نهایتاً این مسابقه توانست آثار گرانبهایی را به کارفرما تحویل دهد که در آینده بتواند نماد این مجتمع عظیم ملی را به نمایش گذارد ضمن آنکه بدون استثنا تمامی آثار ارائه شده، هر یک از زوایای مختلف به موضوع مسابقه پرداخته بودند که خود به تنهایی می ‌تواند برای کارفرمای محترم دستاورد ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
مراسم اعطای جوایز مسابقه طراحی سردر مجسمه در محل انجمن علمی و فرهنگی فضا برگزار شد.
این مراسم و با حضور برندگان و برخی داوران مسابقه و همچنین اعضای شورای مشاوران عالی و هیات مدیره کانون مهندسان دانشگاه تهران تشکیل گردید.
قبل از شروع مراسم، نمایشگاهی در فضای باز انجمن علمی و فرهنگی فضا از آثار برگزیده برگزار شد و مراسم با پخش کلیپ کوتاهی از مستندات مسابقه، شروع گردید و سپس دبیر مسابقه طراحی سردر و مجتمع ورودی مجتمع گل‌گهر، آقای مهندس مهرداد هاشم‌ زاده همایونی، گزارش این مسابقه را به حاضرین جلسه ارائه کردند و سپس جوایز این مسابقه و لوح تقدیر داوران حاضر در جلسه به برندگان مسابقه اعطا گردید. در پایان مراسم، تقدیرنامه‌هایی به داوران مسابقه به آنان تقدیم گردید.

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طرح معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه (لسکوکلایه گیلان)

بازنگری طراحی مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرکرد

بازنگری طراحی مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرکرد

ماکت مرکز فرهنگی شهرکرد

بازنگری طراحی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرم‌آباد

بازنگری طراحی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرم‌آباد

نما مرکز فرهنگی خرم آباد