طرح امکان‌سنجی اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه (لسکوکلایه گیلان)

طرح امکان‌سنجی اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه (لسکوکلایه گیلان)

کارفرما

استان

شهر

لسکوکلایه

مساحت زمین

3400 مترمربع

مساحت زیربنا

600 مترمربع

تاریخ قرارداد

اردیبهشت ۱۳۹۶

تصاویر پروژه

طرح توجیهی واحد اقامتی پذیرایی بوم گردی قدیم خونه لسکوکلایه

گردشگری پایدار

اصول گردشگری پایدار در سال 1988 توسط سازمان گردشگری جهانی به عنوان بخشی از توسعه پایدار مطرح شد. گردشگری پایدار یک اقدام پیشرو در جهت مدیریت همه منابع است. به نحوی که ضرورت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را مورد ملاحظه قرار داده و یکپارچگی فرهنگی، فرآیندهای اکولوژیکی اساسی، تنوع زیستی و سیستم‌های حمایت‌کننده از زندگی را تثبیت می‌نماید و به نسل‌های آتی منتقل نماید.

 

اکوتوریسم

اکوتوریسم که ضمن آنکه «اصول حاکم بر توسعه پایدار» بر همه فعالیت‌های بشری از جمله گردشگری پایدار را در بر دارد ولی واجد خصوصیات منحصر به فرد خود نیز می‌باشد. اکوتوریسم همه انواع گردشگری طبیعی که طی آن مشاهده و گرامیداشت عرصه‌های طبیعت و نیز آداب و رسوم فرهنگی غالب مردم محلی مدنظر اصلی گردشگران قرار میگیرد را شامل میشود. کلیه ملاحظات آموزشی و توصیفی نیز در اکوتوریسم مطرح می‌باشد. این نوع گردشگری، اثرات منفی بر محیط زیست اجتماعی، فرهنگی و طبیعی را به حداقل می‌رساند.

 

هدف از واحد اقامتی ، پذیرایی و بوم گردی قدیم خونه

کارفرما که سابقه چندین ساله در حوزه گردشگری داشت، دغدغه حفظ و پایداری طبیعت و فرهنگ کشورمان را داشت. این انگیزه‌ باعث شد تا برای یک مجموعه بوم‌گردی برنامه‌ریزی نماید.
بدین منظور و در ابتدا تمامی کشور مورد مطالعه قرار داده شد تا مکانی یافته شود که پتانسیل های لازم از جمله وجود معماری زنده، بافت سنتی، غذاهای متنوع محلی، لباس، صنایع دستی و … در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی را داشته باشد. با بررسی‌های انجام شده استان گیلان را از این حیث غنی یافتیم. سپس با بررسی جزییات بیشتر منطقه لسکوکلایه بزرگ پیدا گردید. با بررسی های دقیق تر لسکوکلایه بزرگ را به جهت نزدیکی به جاذبه هایی همچون تالاب انزلی، پارک ملی بوجاق، مصب سفیدرود، ساحل دریا، پل چوبی کیاشهر، پناهگاه حیات وحش امیرکلایه، وجود بافت سنتی در روستا و همراهی مردم بومی و محلی و … از سایر گزینه ها مناسب تر دیدیم و زمینی در منطقه خریداری گریدید

 

مطالب مرتبط:


بازدید از طرح اقامتگاه بوم گردی لسکوکلایه گیلان با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید
را مشاهده نمایید … 


 

طرح معماری

زمین خریداری شده دارای بنای قدیمی کوچکی بود. با توجه به این شرایط، طرح معماری بوم کلبه قدیم خونه شامل دو بخش مرمت بناهای موجود و اجرای بنای جدید گردید. در هر دو بخش نیز تلاش بر این است که از معماری بومی گیلان حداکثر استفاده برده شود و از عناصر معماری خطه گیلان کاملا استفاده گردد.
در طرح نهایی بخش های اتاق ها، مدیریت، انبار، آشپزخانه، نهارخوری، سرویس بهداشتی در نظر گرفته شد. همچنین در بخش تاسیسات، نحوه نورپردازی و برق رسانی به بخش های مختلف و همچنین نحوه سرمایش و گرمایش با ظرفیت مناسب برای واحد پذیرایی گردشگری بوم گردی قدیم خونه در نظر گرفته شد.

 

برنامه بهره‌برداری

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته هدف از این واحد بوم گردی آشنایی با فرهنگ مردم منطقه می باشد. بر این اساس در گزارش طرح توجیهی بوم گردی واحد اقامتی بومی قدیم خونه برنامه غذا و لباس و موسیقی و صنایع دستی به صورت کاملا مفصل طراحی و برامه ریزی گردید. در این برنامه نوع غذاهایی که سرو میشود، نوع لباس و پوشش پرسنل، نوع موسیقی استفاده شده و همچنین صنایع دستی که به استفاده کنندگان از فضا استفاده میکنند برنامه ریزی گردید.

 

هزینه‌های اجرای طرح بوم کلبه

هزینه های اجرایی پروژه واحد اقامتی پذیرایی بوم گردی قدیم خونه لسکوکلایه بر اساس ریز هزینه های خرید زمین، هزینه اجرایی ساختمان و محوطه سازی، هزینه تجهیزات و .. برآورد گردید. کل هزینه های پروژه از صفر تا صد و برای بهره برداری کامل حدود 900 میلیون تومان برآورد گردید.

 

ارائه به سازمان گردشگری و صنایع دستی برای گرفتن تسهیلات مربوطه

طرح فوق بعد از نهایی شدن برای گرفتن تسهیلات مربوطه، به سازمان گردشگری و صنایع دستی ارائه گردید. هم اکنون طرح فوق در مرحله معرفی به بانک عامل جهت گرفتن تسهیلات اختصاص یافته می‌باشد. در زمان پیگیری کارهای اداری، مراحل اجرایی پروژه نیز بر اساس طرح پیشنهادی مشاور پیش میرود.

 

 

مطالب مرتبط:


بازدید از طرح اقامتگاه بوم گردی لسکوکلایه گیلان با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید
را مشاهده نمایید … 


 

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طرح توجیهی شهرداری افزایش تراکم ساختمانی زمین واقع در محله وردآورد (منطقه 21 شهرداری تهران)

طرح توجیهی شهرداری افزایش تراکم ساختمانی زمین واقع در محله وردآورد (منطقه 21 شهرداری تهران)

شبکه معابر وضع موجود

مطالعات طرح توجیهی شهرداری قطعه زمین واقع در باغ فیض (منطقه پنج شهرداری تهران)

مطالعات طرح توجیهی شهرداری قطعه زمین واقع در باغ فیض (منطقه پنج شهرداری تهران)

نما 3D

طرح امکان سنجی تغییر کاربری در منطقه 22 شهر تهران

طرح امکان سنجی تغییر کاربری در منطقه 22 شهر تهران

طرح توجیهی تغییر کاربری

طرح توجیهی افزایش طبقات پروژه امانیه برای ارائه به شهرداری

طرح توجیهی افزایش طبقات پروژه امانیه برای ارائه به شهرداری

طرح توجیهی افزایش تراکم ساختمانی