توضیحات پروژه

روستای حیدره دارالامام یا حیدره قاضی خان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان است. این روستا در فاصله 25کیلومتری شهر بهار و در فاصله 35 کیلومتری شهر همدان قرار گرفته، جاده آن آسفالته است. نزدیکی روستا به شهر همدان، آب و هوای مناسب در فصول بهار و تابستان ، وجود چشمه سارهای متعدد و مناظر طبیعی زیبا، گیاهان دارویی کمیاب ، بافت پلکانی زیبای روستا، ارائه محصولات باغی مثل سیب، گردو و آلو و فرآورده های آن توسط روستاییان و همچنین قرار گرفتن در مسیر کوهنوردی کوههای دائم برف و الوند، موجب شده تا این روستا مقصد گردشگردی گروه های متعددی در فصول مختلف سال باشد.
طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی با شناخت دقیق از وضعیت موجود روستا در مقیاس بافت ، ابنیه و جزئیات و عناصر معماری ،همچنین بررسی عوامل محیطی و طبیعی و اجتماعی و فرهنگی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات، به دنبال برنامه ریزی و سپس طراحی فضاهای با ارزش روستایی است تا در طی این فرآیند، توسعه کالبدی روستا حاصل شود.
اهداف کلان تدوین شده در این طرح، حفاظت توسعه محور کالبد و محیط روستا و توسعة گردشگری پایدار روستایی می باشد.
در فاز یک طرح ،پروژه ها و طرح های پیشنهادی کالبدی و فضایی در قالب پروژه های بهسازی شبکه معابر ، بهسازی و اصلاح جداره ها ، بهسازی مراکز و گره ها و پیشنهادات تغییر کاربری ارائه شده و در فاز دو نقشه های اجرایی برای موارد بالا تهیه شده است.