طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری کشاورزی اقامتی برنهشت

طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری کشاورزی اقامتی برنهشت

کارفرما

استان

شهر

برنهشت

مساحت زمین

200 هکتار

تاریخ قرارداد

تیر ۱۳۹۵

تصاویر پروژه

طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری

طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری کشاورزی اقامتی برنهشت به در خواست کارفرما، شرکت تعاونی مسکن کالای نفت تهران، توسط مهندسان مشاور هفت شهر آریا، انجام پذیرفت. طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری، در زمینی به مساحت 197 هکتار، در منطقه برنهشت شهر کیلان در مجاورت شهر دماوند، واقع شده است.

 

شهر دماوند

شهر دماوند از شهرهای مهم حومه تهران می‌باشد. این شهر قابلیت های مطلوب محیطی، حیات وحش ، پوشش گیاهی و منابع آب آن و تنوع اقلیمی محیط دارد. این شرایط باعث گردیده است که زمینه جذب بازدیدکنندگان در سطح محلی، منطقه ای و ملی فراهم آید. شهر دماوند با توجه نزدیکی آن به پایتخت ایران، تهران، مقصد بسیار از گردشگران یک روزه و چند روزه، در تمام فصول به حساب می‎آید.

 

گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی (Agriculture Tourism ) که به عنوان گردشگری مزرعه (Farm Tourism )گردشگری خاک ( ( Agro Tourism، یا ( ( Vacation Farm نیز شناخته می شود در جهان پیشینه ای طولانی دارد. در تعاریف، گردشگری کشاورزی به گونه ای از گردشگری اطلاق می شود که هدف از سفر، بازدید تفریحی یا علمی از محیط‌های کشاورزی است که فرد بازدیدکننده از نزدیک می تواند نسبت به تمامی مراحل تولید تا فراوری محصولات کسب دانش نموده یا به صورت فعال در بخشی از فعالیت ها مشارکت نماید. گردشگری کشاورزی فعالیتی ، تجاری است که ضمن ترکیب شاخص های اصلی کشاورزی و گردشگری تجربه ای منحصر به فرد را برای گردشگر خلق میکند.فعالیتی که محرک اقتصادی و عامل افزایش درآمد کشاورز و جامعه محلی است.

 

مقاصد برتر اگری توریسم در جهان

ایتالیا، بریتانیا، ترکیه، آمریکا، مالزی، تایوان، اسپانیا برزیل، هاوایی، گرادانا، فیلیپین، از مقاصد مهم اگری توریسم یا گردشگری کشاورزی میباشند که نمونه های موفق هر یک در گزارش طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری ارائه شده است.

 

کاربری ها و عملکرد های دهکده گردشگری برنهشت

در طرح این پروژه، علاوه بر خدمات تفریحی و امکانات ورزشی، ساختار ویژه ای برای ترکیب اقامت و زراعت به صورت واحدهای مستقل و پهنه های یکپارچه دیده شده است.

 

گزینه های پیشنهادی برای دهکده گردشگری

در این مرحله، 3 گزینه یا سناریو برای سایت ارائه گردید. برای هریک از این گزینه ها یک نقشه تهیه گردید. و کاربری های عمده تدوین گردید.

تحلیل و ارزیابی طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری

در مرحله تحلیل و ارزیابی، ابتدا معیار های مختلفی برای تحلیل سناریو ها به دست آمد و هر یک بر اساس اهمیتی که داشتند، وزن دهی شدند. سپس در هر یک از سناریو ها در هر یک از معیار ها امتیاز دهی گردید. بعد از آن بر اساس وزن هر معیار، با تکنیک AHP ، سناریو های مختلف در قیاس با یکدیگر بررسی و تحلیل گردید. و در نهایت با توجه به پتانسیل های زمین، گزینه های پیشنهادی، اولویت دهی گردید.

 

طرح نهایی برای طرح توجیه فنی اقتصادی دهکده گردشگری کشاورزی

در مرحله نهایی برای سناریو برگزیده شده، یک برنامه فیزیکی جامع تدوین گردید. در این برنامه فیزیکی، مساحت های مورد نیاز هر یک از عملکردهای اصلی بر اساس نیاز ها و قابلیت های سایت، به صورت یک جدول مفصل ارائه گردید. و در نهایت گزارش برای مراحل بعدی کار طراحی معماری و همچنین برای ادامه فرآیند اداری و پروسه گرفتن تسهیلات مالی از بانک ها ، به کارفرما تحویل داده گردید.

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طرح توجیهی شهرداری افزایش تراکم ساختمانی زمین واقع در محله وردآورد (منطقه 21 شهرداری تهران)

طرح توجیهی شهرداری افزایش تراکم ساختمانی زمین واقع در محله وردآورد (منطقه 21 شهرداری تهران)

شبکه معابر وضع موجود

مطالعات طرح توجیهی شهرداری قطعه زمین واقع در باغ فیض (منطقه پنج شهرداری تهران)

مطالعات طرح توجیهی شهرداری قطعه زمین واقع در باغ فیض (منطقه پنج شهرداری تهران)

نما 3D

طرح امکان سنجی تغییر کاربری در منطقه 22 شهر تهران

طرح امکان سنجی تغییر کاربری در منطقه 22 شهر تهران

طرح توجیهی تغییر کاربری

طرح توجیهی افزایش طبقات پروژه امانیه برای ارائه به شهرداری

طرح توجیهی افزایش طبقات پروژه امانیه برای ارائه به شهرداری

طرح توجیهی افزایش تراکم ساختمانی