استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری

استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری چگونه انجام می شود؟

استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری چگونه انجام می شود؟

استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری

استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری از طریق سامانه “تهران مپ” و “تهران من” صورت می‌گیرد. در این مقاله به طور کامل مراحل لازم برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری شرح داده شده است.
به طور کلی طرح تفصیلی جزئی از طرح جامع شهری می‌باشد که به مدیریت هر چه بهتر و یکپارچه‌تر اراضی موجود در سطح شهر منجر می‌شود. این طرح کاربری املاک، تراکم ساختمان‌های مسکونی، مساحت زمین و به طور کلی وضعیت اراضی شهری را بر مبنای ضوابط و معیارهای خاصی مشخص می‌نماید. اما استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری به چه صورت انجام می‌شود؟

استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری چگونه است؟

برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری لازم است که مراحلی را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید موفق به اخذ استعلام این طرح از سامانه مربوطه شوید. برای گرفتن استعلام طرح تفصیلی از این سامانه نیاز دارید که در وهله اول شماره شناسایی ملک مورد نظرتان را پیدا کنید.

نحوه اخذ شماره شناسایی اراضی برای استعلام طرح تفصیلی

در اخذ استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری، مالک بایستی حتماً شماره شناسایی ملک مورد نظر را داشته باشد. برای این کار مالکین محترم می‌توانند به آدرس https://map.tehran.ir مراجعه نمایند.

استعلام شماره شناسایی ملک در سامانه تهران مپ
استعلام شماره شناسایی ملک در سامانه تهران مپ

مطابق شکل فوق، آدرس ملک خود را بر روی نقشه پیدا کنید. برای این کار می‌توانید با استفاده از اسکرول ماوس در کامپیوتر و یا با استفاده از دست خود در گوشی، ناحیه مورد نظرتان را زوم کنید تا بتوانید جزئیات بیشتری از اماکن مختلف بر روی نقشه را مشاهده نمایید. البته، بهترین کار این است که از کامپیوتر خود برای انجام این کار استفاده کنید. پس از آن که بر روی نقشه، آدرس زمین را یافتید، مطابق شکل زیر بر روی آدرس انتخابی کلیک راست نمایید تا عبارت “شماره شناسایی ملک” مشاهده شود.

یافتن شماره شناسایی ملک در تهران مپ
یافتن شماره شناسایی ملک در تهران مپ

با این کار، مطابق با شکل زیر می‌توانید اطلاعاتی از قبیل شماره شناسایی ملک و نیز شماره پلاک زمین انتخابی را مشاهده نمایید. اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی زمین نیز در دسترس است.

شماره شناسایی ملک در تهران مپ
شماره شناسایی ملک در تهران مپ

مطابق شکل فوق، کد شناسایی ملک که یک کد 8 رقمی است برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری در دسترس شما خواهد بود. می‌توانید به راحتی کد را از طریق کادر قرمز رنگ مشخص شده در شکل کپی نمایید.
برای راحتی در یافتن مکان مورد نظرتان بر روی نقشه نیز می‌توانید از بخش جست‌وجوی موجود در قسمت بالای سایت، محدوده کلی را تایپ نموده و در نهایت بر روی گزینه‌ی “جستجو” کلیک کنید. سپس، آدرس دقیق را بر روی نقشه انتخاب نمایید.

جست‌وجوی شماره شناسایی ملک در تهران مپ
جست‌وجوی شماره شناسایی ملک در تهران مپ

در سایت تهران مپ مطابق با شکل زیر، بخشی به نام “شماره شناسایی ملک” در گوشه سمت چپ سایت وجود دارد.

یافتن شماره شناسایی ملک در تهران مپ
یافتن شماره شناسایی ملک در تهران مپ

اگر جهت دریافت شماره شناسایی ملک برای استعلام کد تفصیلی، پس از ورود به سایت تهران مپ بر روی گزینه‌ی “شماره شناسایی ملک” موجود در گوشه پایین سمت چپ تصویر کلیک کنید، در این صورت صفحه‌ای مطابق با شکل زیر برایتان نمایان خواهد شد. این بخش تنها شماره پلاک را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع، بایستی شماره شناسایی ملک را از قبل داشته باشید و مطابق شکل زیر آن را وارد نمایید تا به اطلاعات پلاک ملک دسترسی داشته باشید.

بخش شماره شناسایی ملک در تهران مپ
بخش شماره شناسایی ملک در تهران مپ

بنابراین، این بخش تفاوت خاصی با راست کلیک کردن بر روی نقشه ندارد. ضمن این که شما به شماره شناسایی ملک نیاز دارید.

استعلام طرح تفصیلی از سایت تهران من

در حال حاضر برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری بایستی به سایت “تهرانِ من” مراجعه نمایید. تهرانِ من، سامانه استعلام طرح تفصیلی جدید شهر تهران می‌باشد که اطلاعات مختلف از جمله نوع کاربری اراضی مالکین، ماهیت بافت زمین و … را در اختیار مالکان قرار می‌دهد.
برای استعلام طرح تفصیلی تهران من لازم است که ابتدا به سایت https://my.tehran.ir مراجعه نمایید.
البته، پیشتر مالکین برای استعلام‌گیری به سایت https://www.tehran.ir مراجعه می‌کردند. عملاً تفاوت خاصی بین این سایت با سایت تهران من وجود ندارد. چرا که در صورت رجوع به سایت tehran.ir نیز در نهایت به سایت تهران من ارجاع داده می‌شوید. در صورت وارد کردن آدرس سایت tehran.ir بایستی مطابق با شکل زیر، از قسمت بالا، سمت چپ سایت، به بخش “ورود به تهران من” مراجعه نمایید.

ورود به سامانه تهران من برای استعلام طرح تفصیلی
ورود به سامانه تهران من برای استعلام طرح تفصیلی

پس از ورود به سامانه تهران من، به بخش ورود/ثبت‌نام سایت ارجاع داده می‌شوید. در صورتی که پیشتر در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، ابتدا مطابق شکل زیر اطلاعات اولیه خود را وارد نمایید.

ثبت نام در سامانه تهران من
ثبت نام در سامانه تهران من

پس از تایید شماره موبایلتان، به صفحه زیر که پنل کاربری شما در سامانه تهران من می‌باشد، منتقل خواهید شد. مطابق این شکل، سامانه علاوه بر استعلام طرح تفصیلی، خدمات دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ورود به سامانه تهران من
ورود به سامانه تهران من

برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری باید در این مرحله بر روی گزینه‌ی “خدمات ملک و شهرسازی” موجود در قسمت سمت راست سایت tehran.ir کلیک نمایید. سپس، مطابق شکل زیر، وارد بخش “مشاهده اطلاعات شهرسازی” شوید.

مشاهده اطلاعات شهرسازی در تهران من
مشاهده اطلاعات شهرسازی در تهران من

در مرحله بعد برای استعلام طرح تفصیلی از سامانه شهرداری لازم است تا شماره شناسایی ملک را مطابق با شکل زیر در قسمت “جستجو” وارد کنید. پس از آن بایستی گزینه‌ی “مشاهده اطلاعات شهرسازی” موجود در قسمت پایین شکل را انتخاب نمایید.

جست‌وجوی شماره شناسایی در تهران من
جست‌وجوی شماره شناسایی در تهران من

در این صورت می‌توانید اطلاعات شهرسازی زمین مورد نظر را مشاهده نمایید و به استعلام طرح تفصیلی بپردازید. مطابق شکل زیر، این اطلاعات به طور کامل در دسترس شما خواهند بود.

مشاهده اطلاعات طرح تفصیلی در تهران من
مشاهده اطلاعات طرح تفصیلی در تهران من

مطابق شکل فوق می‌توانید اطلاعات مختلف از جمله فرسودگی و یا ناپایداری بافت ملک انتخابی، تاریخی بودن آن، در حریم گسل و یا مترو قرار گرفتن طرح، نوع کاربری ثبت‌شده و … را مشاهده نمایید. این اطلاعات به شما دید خوبی از وضعیت زمین را خواهند داد. به عنوان مثال، اگر زمین مورد نظر شما در نزدیکی حریم گسل قرار گرفته باشد، در این صورت احتمال وقوع زمین‌لرزه در آن محدوده زیاد خواهد بود. همچنین، موقعیت قرارگیری زمین در نزدیکی محدوده مترو می‌تواند برای یک ملک تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

سایر اطلاعات قابل مشاهده برای ملک در سامانه شهرداری

مطابق با شکل فوق، علاوه بر استعلام طرح تفصیلی می‌توانید در بخش‌های دیگر پهنه ملک، نام زیر پهنه، درصد پوشش و نیز تاریخچه کاملی از تغییرات پهنه را مشاهده نمایید. به همین ترتیب، سایر بخش‌ها همچون وضعیت پرونده از نظر بررسی خلافی و نیز وضعیت آن در ماده 100، اطلاعات پروانه ملک، اطلاعات ابعاد ملک پس از اصلاح برای شماره شناسایی وارد شده و … نیز در دسترس می‌باشند.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”