الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

الحاق به محدوده چیست؟ ممکن این سوال برای شما هم پیش بیاید. طرح الحاق به محدوده به عملیاتی گفته می شود که بر اساس آن قسمتی از زمین هایی که بیرون از بافت شهری یا روستایی هستند به بافت مسکونی الحاق می شود. معمولا این عملیات را با هدف عمران و توسعه مناطق شهری و روستایی انجام می دهند. همچنین با استفاده از این راهکار موقعیت ایجاد زیرساخت های لازم برای انجام عملیات ساخت و ساز در زمین های خارج از شهر ایجاد می گردد.
در بحث عمران و آبادانی مفهومی که برای الحاق تعریف شده به این معنا است که قسمتی از زمین های شهری و روستایی که بیرون از محدوده ی ساخت و ساز هستند به محدوده ی شهر یا روستا اضافه می گردد. در ادامه قصد داریم بیشتر به توضیح این مقوله بپردازیم.

الحاق به محدوده
الحاق به محدوده

مزایای طرح الحاق به محدوده چیست؟

طرح الحاق به محدوده از مزیت های زیادی برخوردار می باشد. از جمله ی این مزیت هایی که می توانیم به آن اشاره کنیم موارد ذیل می باشد.

توسعه و عمران در شهرها و روستاها

طرح الحاق به محدوده این قابلیت را دارد که زمینه توسعه را برای ایجاد عمران و آبادانی در مناطق شهری و علی الخصوص روستایی ایجاد کند. زمانی که زمین های خارج از محدوده ی ساخت به مناطق شهری و روستایی ملحق شوند این امر باعث می شود که ساخت و ساز رونق بگیرد و امکان ایجاد زیرساخت های جدید به وجود بیاید. مهمترین تاثیری این امر دارد باعث بهبود وضعیت و پیشرفت شرایط اقتصادی در روستاها می شود.

طرح الحاق به محدوده
طرح الحاق به محدوده

ایجاد زیرساخت های لازم برای ساخت و ساز

طرح الحاق به محدوده شهر معمولا این امکان را فراهم می آورد که بتوانیم زیرساخت های لازم برای ساخت و ساز را در خارج از شهر به وجود بیاوریم. این زیرساخت ها شامل مواردی مانند برق، گاز، آب، تلفن و ….. می باشد. ایجاد این زیرساخت ها در زمین های خارج از بافت موجب می شود که فرایند ساخت و ساز به سادگی انجام بگیرد و بسیار مقرون به صرفه باشد.

افزایش ارزش زمین های خارج از محدوده ی بافت

با استفاده از مزیت های طرح الحاق می توانید به میزان زیادی ارزش زمین های بیرون از بافت را افزایش دهید. این مسئله به علت افزایش میزان ساخت و ساز می باشد.

بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی

طرح الحاق به محدوده شهر و روستا همانطور که در ابتدای امر هم اشاره کردیم موجب ارتقاء و بهبودی وضعیت اجتماعی و اقتصادی در شهر ها و روستاها می شود. این امر موجب افزایش قابلیت اشتغال زایی و بهبود موقعیت اقتصادی منطقه الحاق شده می گردد.

اجرای طرح الحاقی
اجرای طرح الحاقی

مراحل اجرای طرح الحاق به محدوده

ممکن است شما نیز با این پرسش مواجه شوید که طرح بسیار کارآمد الحاق چگونه انجام می گیرد؟ در ادامه مراحل طرح الحاق را بیان کرده ایم تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

شناسایی زمین های واجد شرایط برای الحاق به محدوده

طرح الحاق به محدوده باید در مرحله نخست به شناسایی زمین هایی بپردازد که برای الحاق شدن از شرایط لازم برخوردار هستند. این زمین ها برای پذیرفته شدن باید شرایط مورد نظر را داشته باشند. این شرایط شامل مواردی مانند نزدیکی با بافت شهری یا روستایی می باشد. زیرساخت های لازم و کاربری باید به سادگی در این مناطق ایجاد شوند.

تهیه طرح الحاق به محدوده

بعد از اینکه شناسایی زمین های دارای شرایط لازم با دقت زیادی انجام گرفت. باید برای تهیه طرح الحاقی اقدامات لازم انجام گیرد. این طرح ها حاوی اطلاعاتی هستند که شرایط زمین های مورد نظر را به همراه نوع کارایی آن ها و زیرساخت هایی که مورد نیاز است را گزارش می دهند.

تصویب طرح الحاق در شورا

طرح الحاق به محدوده شهر پس از گذراندن مراحل بالا الزاما در شورای منطقه مطرح شده مورد تصویب قرار می گیرد. این شورا بررسی های خود را بر اساس نظرات مردم، مسئولان انجام می دهد. سپس بر اساس رای آن ها به تایید یا رد طرح مورد نظر می پردازد.

اجرای طرح

بعد از اینکه فرایند تصویب طرح در شورای منطقه به تصویب رسید لازم است آن را به شورای شهرستان ارجاع دهند. سپس طرح در آن جا مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد. شورای شهرستان طرح الحاقی را بر مبنای قانون و نظرات فنی مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد طرح مورد نظر برای اجرا به منطقه فرستاده می شود.

اجرای طرح الحاق
اجرای طرح الحاق

مدارک لازم برای طرح الحاق

اجرای طرح الحاق زمانی انجام می گیرد که مالکان زمین های مورد نظر مدارک مورد نیاز را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه کنند. این مدارک شامل موارد زیر می باشد.

  • ارائه ی سند مالکیت زمین ها
  • نقشه زمین
  • پروانه ساختمانی

در ابتدای امر بررسی های لازم بر روی مدارک مربوط به زمین های الحاقی انجام می گیرد. سپس فرایند الحاق زمین های مورد نظر به بافت شهر یا روستای مورد نظر انجام خواهد گرفت. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که سند ارائه شده برای طرح الحاق زمین باید از اعتبار لازم برخوردار باشد. علاوه بر این سند مورد نظر باید همه ی مراحل قانونی را طی کند. قبل از اینکه مجوز فعالیت را دریافت کنید، می توانید به سادگی مجوز ساخت را دریافت نمایید. دقت داشته باشید برای دریافت مجوز لازم است یک نقشه اولیه را از موقعیت زمین خود ارائه نمایید. این فرایند باید از سوی سازمان شهرداری انجام بگیرد. در برخی موارد نیز می توانید از طریق وبسایت هایی که مجوز این کار را دارند اقدام کنید. لازم است که مدارک را به شکل مستند ارائه دهید.

سخن پایانی

طرح الحاق به محدوده به عنوان یک طرح بسیار مهم و تاثیرگذار شناخته می شود. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که استفاده از این طرح باعث ارتقاء شرایط اجتماعی و اقتصادی در محیط های مختلف از جمله روستاها می شود. همانطور که اشاره کردیم با ایجاد فضا برای الحاق زمین هایی که در خارج از بافت وجود دارد می توانیم به ایجاد زیرساخت های لازم برای ساخت و ساز در این مناطق کمک زیادی کنیم. برای انجام فرایند الحاق و تعیین اینکه آیا زمین ها جزو محدوده الحاقی هستند، می توانید به مهندسین مشاور هفت شهر آریا مراجعه کنید. در ادامه از راهنمایی های و مشاوره های لازم بهره مند شوید.

 

 

مقالات مرتبط

طرح توجیهی شهرک صنعتی

طرح توجیهی شهرک صنعتی خصوصی

کتابخانه بهار روستای رمین چابهار

اهدای کامپیوتر به کتابخانه های روستاهای اطراف چابهار جهت کمک به جوامع محلی توسط هفت شهر آریا

طرح آماده سازی زمین

خدمات طرح آماده سازی زمین شامل چه مواردی می باشد؟

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی