گزارش طرح توجیهی

طرح توجیهی ایده آل و علل نیاز به آن

طرح توجیهی ایده آل و علل نیاز به آن

گزارش طرح توجیهی

طرح توجیهی چیست؟

یک مطالعه امکان سنجی طرح جدید ، طرح کلی اجرای آن و برآورد منابع لازم را تعریف می کند. در واقع طرح توجیهی ، نقاط قوت و ضعف پروژه را ارزیابی می کند ، فرصت ها و خطرات را ارزیابی می کند و در نهایت احتمال موفقیت را تعریف می کند.
به طور کلی ، طرح امکان سنجی گزینه های توسعه جایگزین را تجزیه و تحلیل می کند ، بنابراین گزینه ای را انتخاب می کند که احتمال زیادی برای رسیدن به اهداف عینی و ذهنی تعریف شده در طرح پیشنهادی یا پروژه جدید دارد. یک مطالعه قبل از امکان سنجی به عنوان یک مطالعه امکان سنجی با درجه ای از تعریف اولیه تعریف شده است ، که برای تصمیم گیری در مورد ادامه تحقیقات لازم مفید است. یک مطالعه قبل از امکان سنجی به شما امکان می دهد ابتکارهای امیدوار کننده را در مرحله توسعه نمونه کارها از فرصت ها و پروژه های خود انتخاب کنید.

زمان نیاز به طرح توجیهی

طرح توجیهی هنگامی ضروری است که یک پروژه ، به دلیل ابعاد اقتصادی یا پیچیدگی ، قبل از شروع اجرای آن ، نیاز به مطالعه عمیق داشته باشد. طرح امکان سنجی پیش فرض ارزیابی گزینه های مختلف طراحی ، مطابق با اهداف اساسی پروژه است ، در این میان می توان یکی را انتخاب کرد که دارای ریسک کمتری باشد و توانایی بهتری در سودآوری و یا خدمات رسانی داشته باشد.
طرح توجیهی ، مجهز به ابزار تجزیه و تحلیل اقتصادی و مالی برای حمایت از تصمیم گیری ها می باشد، بنابراین کاربرد زیادی را در برنامه ریزی و حمایت عمومی از اقتصاد دارد.

گزارش طرح توجیهی

نحوه انتخاب پروژه ها

این پروژه باید بتواند پروژه جایگزین دیگر را که می تواند از منابع سازمانی و مالی موجود استفاده کند و بازدهی بهتری ارائه دهد ، شکست دهد.
پارامترهایی که بیشتر در جامعه مالی برای مقایسه سرمایه گذاری های جایگزین استفاده می شود، عبارتند از :
• نرخ بازده داخلی (IRR)
• ارزش فعلی خالص پروژه (NPV)
• بازگشت سرمایه (ROI)
• دوره ی باز پرداخت
رویکرد مهندسان مشاور در هفت شهر آریا به مطالعات امکان سنجی این است که توجه را به جنبه های استراتژیک و اقتصادی پروژه مورد نظر منعطف نمایند ، و یک گزارش طرح توجیهی را ارائه می دهند که راه پیش رو را به مدیران طرح پیشنهادی نشان می دهد.

چگونه می توان مطالعه امکان سنجی را ساختار داد؟

هیچ استانداردی وجود ندارد که چگونگی ساختار کامل یا مقدماتی طرح توجیهی را تعیین کند. ساختار مطالعات می تواند بسته به ویژگی ها و ابعاد هر پروژه و مرحله توسعه آن ، به روشی متفاوت و با درجات مختلف از جزئیات انجام شود.
طرح توجیهی باید در قسمت توصیفی و استراتژیک مختصر و در قسمت تحلیل ها همراه با مطالعه دقیق باشد.
در نهایت ، طرح توجیهی با هدف شناسایی گزینه های پروژه است که با مشخصات کم خطر و سودآوری بالاتر نسبت به استفاده های جایگزین از سرمایه و منابع سازمانی مشخص می شود.
بسیاری از ارگانهای عمومی دستورالعملهایی (الگوهایی) را برای تهیه یک طرح توجیهی در دسترس قرار می دهند ، اما باید در نظر گرفته شود که سطح جزئیات بخشهای مختلف مطالعه باید با مشخصات پروژه متناسب باشد. منبع خوبی برای مثالی از طرح توجیه فنی اقتصادی ، ارزیابی طرح های بانک جهانی است که تعداد زیادی پروژه در سراسر جهان را با هدف توسعه اقتصادی تأمین مالی می کند.

چرا گزارش طرح توجیهی مهم است؟

هیچ دستورالعمل واحدی برای موفقیت در مشاغل وجود ندارد ، ما می توانیم بسیاری از دلایل موفقیت یک شرکت را لیست کنیم. با این حال ، علت اصلی شکست ، ناکافی بودن برنامه ریزی و تحقیق است. طرح امکان سنجی ، مهمترین داده ها را برای مراحل برنامه ریزی و تحقیق ارائه می دهد و دقیقاً به همین دلیل است که نگارش طرح توجیهی ضروری است. گزارش طرح توجیهی همچنین دانش شما را از بازار ، مشتریان و محیط افزایش می دهد و به شما کمک می کند مشکلات مربوط به ایده های کسب و کار خود را شناسایی کرده و مناطقی را که باید هنگام حل این مشکلات به آنها توجه کنید ، شناسایی کنید.

طرح توجیهی ایده آل
طرح توجیهی ایده آل

انجام یک مطالعه امکان سنجی ایده آل

برای نگارش یک طرح توجیهی به صورت ایده آل ، شما باید عناصر زیر را برای مؤلفه های امکان سنجی در نظر بگیرید و به دنبال پاسخ به سوالات زیر باشید:

• بررسی بازار فعلی:

نوع کالایی که قصد تولید آن را دارید یا نوع خدمتی که می خواهید ارائه دهید چیست؟ آن را با ویژگی های آن توصیف کنید. قیمت فروش احتمالی این محصول یا خدمات چقدر خواهد بود؟ چقدر قصد فروش این محصول یا خدمات را و در کدام بازار دارید؟ دوره های فروش شما چه مدت خواهد بود؟ منافع اقتصادی مانند صادرات ، اشتغال و ارزش افزوده چه خواهد بود؟

• بررسی هزینه های تأسیس :

هزینه ها و مزایای مربوط به محصول یا خدمات چقدر خواهد بود؟ بهترین مکان برای سرمایه گذاری کجاست؟ سعی کنید با در نظر گرفتن عواملی مانند مواد اولیه ، انرژی ، نیروی کار ، نزدیکی به بازار ، شرایط طبیعی ، امکانات حمل و نقل و پتانسیل توسعه به این سوال پاسخ دهید.

• بررسی مالی:

o هزینه کل سرمایه گذاری چقدر است؟
o هزینه های ثابت و متغیر چیست؟
o نیاز به سرمایه در گردش چیست؟
o آیا برنامه گردش مالی و مالی ماهانه و سالانه شما آماده است؟
o جریان نقدی شما بعد از تولید چگونه خواهد بود؟
o چه زمانی سرمایه شما سودآور خواهد بود؟

• بررسی فنی:

o از چه تکنیک ها و فن آوری هایی در تولید استفاده خواهید کرد؟
o آیا روشهای تولید جایگزین دارید؟ آیا با توجه به تکنیک های مختلف به مواد اولیه و مواد کمکی مختلف احتیاج خواهید داشت؟
o آیا تحلیل ورودی و خروجی انجام داده اید؟
o آیا برنامه تسویه حساب شما آماده است؟
o آیا برای کار ساخت و مونتاژ برنامه ای ارائه داده اید؟
o آیا تعداد و مشخصات پرسنلی که استخدام می کنید تعیین می شود؟

• بررسی حقوقی:

از لحظه شروع تهیه پروژه ، از لحظه انتخاب محل تأسیس تا لحظه تحقق حیات سرمایه گذاری ، از زمانی که تجارت شروع به تولید می کند تا زمان شروع بازاریابی محصول یا خدمات آن ، تمام قوانین ، اساسنامه ها و مقررات برای مطابقت با آنها مطالعه دقیق گردد.
رویکرد هفت شهر آریا:
مهندسین مشاور با تجربه در هفت شهر آریا می توانند در تهیه انواع طرح توجیهی مانند طرح توجیه فنی اقتصادی، طرح آماده سازی ،طرح توجیهی زمین و … در بسیاری از بخشهای صنعتی ، انرژی ، محیط زیست ، زیرساخت ها ، تولید و خدمات، به شما خدمات مناسبی را ارائه نمایند.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”