طرح هادی

طرح هادی روستایی چیست و قوانین مربوط به آن

طرح هادی روستایی چیست و قوانین مربوط به آن

طرح هادی

طرح هادی روستایی چیست ؟

پایه گذاری طرح هادی روستایی تحت عنوان روان بخشی روستاها در ایران به سال 1362 باز می گردد. این طرح توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد به اجرا درآمد. این طرح در سال های بعد بخصوص از سال 1366 به طور جدی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری و به اجرا درآمد. از این رو می توان گفت که نوسازی و هدایت روستاها از ابعاد گوناگون کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر عهده طرح هادی روستایی می باشد. اگر بخواهیم تعریف کلی از این طرح داشته باشیم می توان گفت که وظیفه ساماندهی و اصلاح بافت کالبدی موجود و همچنین میزان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف را بر عهده دارد. طرح هادی یکی از مهمترین اسناد رسمی و قانونی توسعه و عمران یک روستا در کشور می باشد.

 

طرح هادی
طرح هادی

مراحل تهیه طرح هادی

برای تهیه طرح هادی نیاز به اسناد و مدارک گوناگونی است. تهیه این طرح مانند سایر طرح ها کاری تخصصی است و می بایست توسط فردی متخصص و با تجربه انجام گیرد. از این رو بهتر است از مهندسان مشاور کمک بگیرید. مهندسان مشاور هفت شهر آریا با داشتن تجربه و دانش لازم می توانند به شما کمک کنند. برای مشاوره گرفتن می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید و صفر تا صد کار خود را به مهندسین مشاور در مجموعه هفت شهر آریا بسپارید. مراحل تهیه طرح هادی به صورت زیر است:
مرحله اول: تهیه و تنظیم یک نقشه پایه
مرحله دوم : مطالعات پایه و تشخیص وضعیت
مرحله سوم : تحلیل، استقراء و نتیجه گیری از بررسیها و تدوین های انجام گرفته شده از چشم اندازها
مرحله چهارم: بازشناخت و معین سازی پروژه های پیشنهادی و نوشتن طرح هادی روستایی

اهدف اجرای طرح هادی روستایی

در این بخش به اهداف مختلف از تهیه و اجرای طرح هادی روستایی که در نخستین فصل آئین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرحهای هادی آمده است، اشاره خواهیم کرد. این اهداف به شرح زیر هستند:
– تجدید حیات روستاها
– هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
– ایجاد زمینه جهت توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی
– تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی
– ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی
– ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان
– ایجاد بستری جهت بهبود وضعیت روستا ها از لحاظ اقتصادی (از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان)
– هدایت وضعیت فیزیکی روستا
– در ضمن بهتر است اطلاع داشته باشید که هدف عمومی از پروژه های عمران روستایی افزایش راندمان کار روستاییان جهت بهبود معیشت و رفاه سطح زندگی در روستاها، جذب سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری در روستاها، و همچنین جلوکیری از مهاجرت زیاد روستاییان به شهرها می باشد.

طرح هادی روستایی مهندسان مشاور
طرح هادی روستایی مهندسان مشاور

مشکلات عمران روستاها

همان طور که اشاره شد طرح هادی روستایی جهت بهبود وضعیت عمران روستاها تهیه می شود. عمران روستا ها ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه شوند که نیاز به تهیه این طرح می باشد. برخی از این مشکلات به صورت زیر است:
– پراکندگی روستاها
– عدم دسترسی به مصالح مرغوب ساخت و ساز
– محدودیت بودجه و اعتبارات
– سبک انگاری پروژه های عمران روستایی از طرف بعضی مسئولین و سازمانها
– عدم جدیت قانونی
– مهاجرت و ماندگاری کم مردم در روستاها

مراجع بررسی و تصویب طرحهای هادی روستایی

در این بخش در مورد روند بررسی و تصویب طرح هادی روستایی بحث خواهیم کرد. روند بررسی و تصویب این طرح به این صورت می باشد که پس از کنترل و تائید مطالعات انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کمیته فنی طرحهای هادی روستایی مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. کمیته فنی طرحهای هادی در واقع تشکیل شده از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، دفتر فنی استانداری محیط زیست، شرکت آبفای روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و رئیس شورای اسلامی روستا و در صورت نیاز بخشدار مربوطه می باشد. این کمیته در محل بنیاد مسکن استان تشکیل می شود. بهتر است اطلاع داشته باشید که قبل از برگزاری این جلسه، برای انطباق مطالعات و نقشه های مشاور با واقعیات محل از روستا بازدید می شود. این بازدید توسط کارشناسان واحد فنی بنیاد انجام میگیرد. طرح هادی روستایی تهیه شده برای گرفتن رای نهایی تصویب، در شورای تصویب مطرح و بررسی می شود. اگر این طرح در شورای تصویب، تصویب شود اجرا آن ابلاغ می شد. شورای تصویب متشکل از مدیران و روسای هر یک از ادارت و سازمانهای ذیربط است.

سوالات متداول در مورد طرح هادی

کاربرد طرح هادی در خرید و فروش زمین چیست؟

بیشتر افراد با این سوال روبرو می شوند که نقش طرح هادی روستایی در خرید و فروش زمین چیست و کلا این طرح به چه دردی می خورد؟ این طرح هنگامی به کار میرود که نتوانید مجوز ساخت و ساز برای ساخت و ساز در زمین روستایی را به طور قانونی دریافت کنید. در این صورت اگر با قوانین این طرح به اندازه کافی آشنا باشید، قادر خواهید بود اجازه ساخت و ساز را دریافت کنید. در واقع طبق طرح هادی شما اجازه ساخت و ساز را دریافت نخواهید کرد.

اصطلاح «داخل بافت» به چه معنی است؟

اصطلاح «داخل بافت» در واقع اصطلاحی است که در این طرح بسیار به کار می رود. بدون شک به گوش شما نیز خورده است. اگر برایتان سوال است که منظور از زمینی در داخل بافت قرار دارد چیست؟ باید بگوییم که این سخن به این معنی است که زمین در محدوده مجاز طرح هادی روستایی واقع شده. در واقع می‌توان برای آن زمین اقدام به دریافت مجوز و پروانه ساخت کرد.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”