طرح توجیهی

نکات کاربردی در مطالعات بازار طرح های توجیهی

نکات کاربردی در مطالعات بازار طرح های توجیهی

طرح توجیهی

مطالعات بازار طرح توجیهی

همه افراد و صاحبان سرمایه و مدیران می دانند که انجام مطالعات بازار طرح توجیهی یک امر مهم و الزام آور می باشد. این کار باید قبل از شروع یک پروژه انجام‌ پذیرد. پیش بینی کردن روند تغییرات کوتاه مدت و بلند مدت یکی از الزامات مطالعات بازار طرح توجیهی می باشد. این مطالعات اطلاعات دقیق و ارزشمندی به افراد می دهد تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی انجام دهند. به وسیله این مطالعات میتوان قدم های مهمی در پیشرفت پروژه ها و کسب و کارها برداشت. مطالعات بازار را میتوان جزو مهمی از مطالعات امکان سنجی دانست. از این مطالعات در پروژه های صنعتی و خدماتی بهره گرفته می شود.

طرح توجیهی
طرح توجیهی

این مطالعات مستقل از سایر بخش ها عمل می‌کند و نتیجه آن مشخص می‌کند که آیا برای این خدمات و محصولات در بازار مشتری و یا تقاضایی وجود دارد یا خیر. هرچه اهمیت مباحث بازار و بازاریابی اهمیت بیشتری داشته باشد، اهمیت مطالعات بازار نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد.

روش هایی برای مطالعه بازار

اجرای یک پروژه زمانی اتفاق می افتد که مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی انجام شده باشد. یکی از دغدغه های سهامداران و مدیران این است که آیا خدمت و یا محصولی که ارائه می دهند متقاضی دارد یا نه. اگر طرحشان متقاضی نداشته باشد حتما با شکست روبرو می شوند.
مطالعات بازار طرح توجیهی توسط کارشناسان خبره در این زمینه انجام می‌پذیرد. این کار می تواند تا حد بالایی ریسک یک پروژه را کاهش دهد. همچنین وضعیت و شرایط بازار را بسنجد و یک راه درست پیش روی افراد قرار دهد. بر اساس این مطالعات می توان در یک بازه زمانی مناسب پاسخ درستی هم به نیاز بازار داد.
با استفاده از این مطالعات بازار طرح توجیهی می توان اطلاعات درست و شفافی را در اختیار مدیران و سرمایه گذاران قرار داد. این اطلاعات در بر گیرنده اطلاعات مشتریان، نیاز بازار و رقبا و … می باشد. با شناخت دقیق این مباحث میتوان تا حدود زیادی فعالیت های اقتصادی را بهبود داد. انجام‌مطالعات بازار طرح توجیهی در هر مرحله ای ویژگی ‌‌و اهمیت زیادی دارد.

طرح توجیهی
طرح توجیهی

نحوه انجام تحقیقات بازار طرح توجیهی

در بالا تا حدودی به اهمیت تحقیقات بازار طرح توجیهی پی بردیم. حال برای انجام این مطالعات دقیق و پرکاربرد باید از مشاوران و متخصصین کاربلد و با تجربه در این زمینه بهره بگیریم. یک مشاور و متخصص با تجربه می تواند بازار را در آینده پیش بینی کند، وضعیف فعلی را بررسی نماید و با تحلیل اقتصادی درست و دقیق راهکارهای مناسبی را پیش روی افراد قرار دهد. در صورت استفاده از این متخصصین می توانید خدمات زیر را دریافت کنید. اندازه گیری کردن بازار و بررسی وضعیت و شرایط بازار. مشخص کردن نقاط قوت و ضعف در بازار. انتخاب درست بازار هدف. مطالعات در رابطه با مسائل مالی بازار. پیاده کردن سیستم های مدیریت اطلاعات بازار. تحقیقات بازار همچنین بررسی و تحلیل رقبا.

مفاهیم پایه

بازار سنجی طرح توجیهی مفاهیم و قسمت های مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. این مفاهیم شامل ارزیابی ابعاد بازار می‌باشند که خود ابعاد ارزیابی بازار به حجم بازار، روند بازار، نرخ رشد بازار، فرصت بازار، ساختار هزینه صنعت، کانال های توزیع و عوامل موفقیت تقسیم بندی می شود. این اطلاعات در طرح توجیهی به سرمایه گذاران داده می شود تا بتوانند میزان بروز موفقیت خود را در آینده پیش بینی کنند.
حجم بازار: در اصل پتانسیل و تعداد معامله هایی که در بازار صورت می‌گیرد می باشد. به تعداد قابل فروشی از یک محصول در بازار را حجم بازار نیز می‌گویند.
روند بازار: حرکت صعودی و نزولی در بازار را روند بازار می‌گویند. البته این حرکت ها باید در یک دوره زمانی خاص صورت پذیرد. البته محاسبه روند بازار برای یک‌ محصول جدید مشکل می‌باشد. برای محاسبه روند بازار چند روش شامل تحلیل مشتری، تحلیل رقبا، مدل سازی انتخاب، تحقیقات محصول، تحلیل ریسک، تحقیقات تبلیغاتی و شبیه سازی می باشد.
نرخ رشد بازار: در طرح توجیهی برای بررسی نرخ رشد بازار از داده های تاریخی و قبلی استفاده می شود تا آینده را با آن پیش بینی کنند.
فرصت بازار: این مورد از یک کالای خیلی بهتر نسبت به رقبا به وجود می آید. پس باید ابعاد مختلفی از کالا با رقبا مقایسه گردد.
ساختار هزینه و صنعت: در این قسمت مواردی مانند هزینه های ثابت و متغیر بررسی می شود. مایکل پورتر یک ابزار عالی برای انجام این کار می باشد که می تواند کسب و کار را یاری کند.

طرح توجیهی
طرح توجیهی

ادامه عوامل بازار سنجی طرح توجیهی

کانال های توزیع که شامل قدرت کانال توزیع، شکل گیری و به وجود آمدن کانال توزیع جدید و وجود کانال های توزیع جدید می باشد.‌
عوامل موفقیت: عوامل کلیدی و مهم موفقیت شامل دسترسی پیدا کردن به کانال های توزیع، فرآیند و تکنولوژی تولید، دسترسی به منابع خاص می باشد.
در بالا سعی شد در رابطه با مطالعات بازار طرح توجیهی و نکات و جزئیات آن صحبت نماییم. این مطالعات اطلاعات مفیدی به افراد قبل از شروع کار و پروژه می دهد. با استفاده از این اطلاعات می توان تا حدود زیادی آینده یک پروژه را پیش‌بینی نمود.
مطالعات بازار در قسمت امکان سنجی صورت می‌پذیرد. که به واسطه آن می توان شروع یک پروژه را تصمیم‌گیری نمود. البته بررسی کلان صنعت یک روش دیگر‌ برای ارزیابی کیفی بازار می باشد. تمام صاحبان سرمایه بدون شک به این مطالعات نیاز پیدا خواهند کرد. استفاده از یک مشاور و متخصص با تجربه در این زمینه می تواند کمک بسزایی به صاحبان سرمایه کند.
دانستن یک طرح توجیهی اقدام‌ موثری می باشد که این‌ متخصصین می توانند از آن بهره ببرند. همچنین این متخصصین با روش های موجود و بینش و علم خود می توانند شرایط بازار و میزان تقاضا مشتری را مشخص نمایند. به این صورت تصمیم‌گیری در رابطه با یک کسب و کار و یا یک پروژه راحت تر می‌گردد. امید است با توجه به مطالب بالا توانسته باشید با نکات مطالعات بازار طرح توجیهی آشنایی پیدا کرده باشید.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”