وام بانکی

وام های کوتاه مدت و بلند مدت در طرح های سرمایه گذاری چیست؟

وام های کوتاه مدت و بلند مدت در طرح های سرمایه گذاری چیست؟

وام بانکی

بررسی وام های کوتاه مدت

برای سرمایه‌گذاری در پروژه های کوچک می توان از وام های‌کوتاه مدت استفاده کرد. اکثر این نوع وام ها به صورت کوتاه مدت دسته بندی‌می‌گردند. مدت بازپرداخت این نوع وام یکسال یا کمتر می باشد و در این‌ مدت باید به وام دهنده برگردانده شود.
این وام ها ظرف مدت کوتاهی مثل ۹۰ تا ۱۲۰ روز برگردانده می شوند. این نوع وام می تواند در طرح توجیهی به سرمایه گذاران کمک بسیاری کند. با استفاده از وام‌کوتاه مدت می توان نیاز مالی را بدون دادن تعهد بلند مدت در زمان کوتاهی برطرف کرد. وام های کوتاه مدت بیشتر برای کسب و کارهایی می باشد که به صورت خرده فروشی مفید است. این نوع کسب و کارها بیشتر به وام های کوتاه مدت نیاز دارند که بتوانند مواد مورد نیاز خود را خریداری کنند و بعد از فروش وام را برگردانند.
این وام های کوتاه مدت در طرح توجیهی پروژه ها نیز بسیار کارساز می باشد. با این وام ها می توان سرمایه هایی را برای پوشش دادن کمبود بودجه تهیه نمود تا بتوان با استفاده از آن حقوق و دستمزد و مابقی هزینه ها را پوشش داد. نرخ وام كوتاه مدت به طور کلی بر اساس نرخ بهره اصلی می باشد. این نرخ بهره وام های کوتاه مدت را به روش های مختلفی می توان محاسبه نمود. می توانید با افسر وام خود صحبت کنید و این نرخ را توافقی تنظیم‌ نمایید.

وام بانکی
وام بانکی

وام های بلند مدت

وام های بلند مدت در طرح توجیهی اثرگذار می‌باشد. این وام ها به گونه ای است که بازپرداخت آنها بیشتر از یکسال طول می‌کشد. برای شرکت ها این وام ها می تواند شامل تعهدات مالی و یا اجاره ای باشد. به شرطی که این تعهدات بیشتر از ۱۲ ماه طول بکشد. بدهی های بلند مدت که شرکت ها، سرمایه گذاران و یا حتی دولت ها می توانند داشته باشند را وام بلند مدت نیز می‌گویند.
این وام ها در طرح توجیهی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته ممکن است بعضی از این بدهی ها کمتر از یک سال بازپرداخت آن انجام شود. در نتیجه آنها جزو بدهی های جاری در ترازنامه ثبت می‌گردند.
در طرح توجیهی بدهی مالی برای سرمایه گذار لحاظ می شود. این بدهی ها شامل اوراق مشارکت و سهام می‌باشد.
در طرح توجیهی اوراق قرضه را نیز مشخص می کنند. این اوراق ممکن است برای افزایش بودجه توسط شرکت ها صادر گردد. فروش این اوراق ها رسیدن به یک درآمد فوری می‌باشد. بدهی بلند مدت سبب می شود که به یک درآمد فوری افراد برسند. در طرح توجیهی میزان سرمایه تا حدودی مشخص می شود. سرمایه گذار اگر با کسری مواجه باشد باید برای رسیدن به یک مبلغ زیاد و سریع بدهی بلند مدت را دستور کار خود قرار دهد. با این روش می تواند کسری بودجه خود را پر کند و در طی زمانی بیشتر از یک سال آن را پرداخت کنند.

وام ها در طرح توجیهی

وام های کوتاه مدت و بلند مدت در طرح توجیهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طرح توجیهی با در نظر گرفتن تمام جنبه های یک پروژه امکان پذیر بودن آن را بررسی می نماید. بعد از مشخص شدن طرح توجیهی سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند که شروع این پروژه سودآور است یا نه. بعضی مواقع شروع یک پروژه سودآور است و سرمایه گذار تصمیم به شروع آن دارد، اما با کمبود بودجه مواجه است. در نتیجه برای پر کردن کمبود بودجه خود مجبور به گرفتن انواع وام می شود. با توجه به میزان کمبود بودجه و میزان اهمیت آن می تواند از وام های کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کند.
اگر به سرعت موجودی بخواهد و توانایی بازپرداخت سریع آن را نیز داشته باشد می تواند از وام های کوتاه مدت زیر یکسال استفاده کند. مزیت این وام ها پایین بودن نرخ بهره آنها نسبت به وام های بلند مدت می باشد. اگر توانایی بازپرداخت سریع نداشته باشد، باید از وام های بلند مدتی که بیش از یکسال طول می کشد استفاده کند که این نوع وام نرخ بهره بالاتری نسبت به وام کوتاه مدت دارد. به طور کلی چه وام کوتاه مدت چه وام بلند مدت می تواند یک راه خوب برای رسیدن به یک منبع مالی باشد تا به واسطه آن بتوان پروژه ای را شروع و یا ادامه داد.

وام بانکی برای طرح توجیهی
وام بانکی برای طرح توجیهی

طرح توجیهی اقدامی ضروری

وجود طرح توجیهی پیش از شروع یک پروژه کاری لازم و ضروری می باشد.اگر این طرح بررسی نشود ممکن است سرمایه گذار بعد از شروع پروژه با یک ضرر بزرگ روبرو شود و نتواند پروژه را به اتمام برساند و آن را کامل نشده تمام کند. سرمایه گذار می تواند در طی پروژه از وام های میان مدت نیز بهره ببرد. وام میان مدت وامی می باشد که بازپرداخت آن بین یکسال تا پنج سال می‌باشد و با وام های بلند مدت تفاوت دارد. زیرا وام بلند مدت بازپرداختش بیش از پنج سال به طول می انجامد. اقساط وام ها و مبلغ اقساط بر اساس شرایط شخص وام‌گیرنده، همچنین خواست وام دهنده و سایر مسئولیت های شخص وام دهنده می باشد.
در طرح توجیهی نرخ بهره نیز مورد بررسی قرار میگیرد. نرخ بهره وام ها بیشتر تحت تاثیر زمان بازپرداخت وام‌ می باشد. معمولا وام های کوتاه مدت و کمتر از یکسال نرخ بهره کمتری نیز نسبت به وام بلند مدت دارند.
وجود وام و گرفتن آن برای هر سرمایه و سرمایه گذار و شرکت و سازمانی واجب و ضروری می باشد. حتی دولت های بزرگ نیز ممکن است به گرفتن وام رو بیاورند. این روش یک کار هوشمندانه می باشد که می تواند از بروز یک ضرر بزرگ جلوگیری نماید. همچنین کمک بزرگی به سرمایه گذارانی می باشد که پروژه های مختلف را شروع کردن و درصدد اتمام این پروژه ها می باشند.
در بالا سعی شد تا حدودی در رابطه با وام کوتاه مدت و بلند مدت صحبت شود و تفاوت این دو را با هم برشماریم و اهمیت آن را در طرح سرمایه گذاری ذکر کنیم.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”