شهرک صنعتی

اصول طراحی شهری صنعتی

اصول طراحی شهری صنعتی

شهرک صنعتی

لس‌آنجلس، بزرگترین شهر در ایالت کالیفرنیای آمریکا و یکی از معروف‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای صنعتی جهان است. برای ساخت‌وساز و طراحی در این شهر، قوانین و چارچوب‌های سختگیرانه‌ای وجود دارد که همه طراحان، مهندسان، سازندگان و پیمانکاران موظف به رعایت این معیارها و قوانین هستند. دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی ، یکی از این چارچوب‌های قانونی است که قصد داریم در این مقاله شما را با اهداف و معیارهای آن آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 


خدمات “طراحی شهرک صنعتی” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

معیارها و اصول طراحی شهری شهرک صنعتی

دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی در شهر لس‌آنجلس

در بحث معیارها و اصول طراحی شهری ، ملاک‌ها و قوانینی برای طراحی بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی شهر‌ها در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، هدف از بکارگیری دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی شهر لس‌آنجلس، ترویج یک تعالی در معماری و نیز طراحی ساختمان‌ها، فضا‌ها و خیابان‌های شهر است.
این دستورالعمل یا اصول طراحی شهری، بر حفظ ابعاد، شخصیت و ویژگی‌های سنتی و موجود شهر در کنار چشم‌انداز توسعه آینده تاکید دارد. برای رسیدن به این هدف، تعدادی معیار‌ و ملاک اصلی در این دستورالعمل بیان شده است.
قبل از توضیح اهداف و معیار‌های دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی در شهر لس‌آنجلس، بد نیست به صورت گذرا، اصول طراحی شهری را که باید در همه شهرها و مناطق شامل مسکونی، تجاری و صنعتی رعایت شود را بیان کنیم و پس از آن وارد بحث اصلی شویم:

اصول طراحی شهری

• توسعه حمل و نقل و دسترسی شهری
• ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و لحاظ کردن سلامت ساکنین و شاغلین در طراحی
• پرورش و تقویت سازگاری و قواعد همسایگی و هم محلگی
• ایجاد ارتباط بین گذشته و امروز
• ساخت خیابان‌های سرسبز
• ایجاد فضاهای باز و عمومی
• برانگیختن نوآوری و پایداری در شهر
• افزایش عدالت، توازن و فرصت‌ها در شهر
• تاکید بر فرایندهای ساده و یکپارچگی
موارد بالا به طور ساده، بخشی از اصول طراحی شهری است که طراحان و برنامه‌ریزان توسعه شهرها باید مد نظر قرار دهند و البته این اصول در دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی در شهر لس‌آنجلس نیز لحاظ شده است.
در ادامه، اهداف و معیارهای این دستورالعمل را با هم مرور می کنیم:

اهداف ،معیارها و ملاک‌های دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی لس‌آنجلس:

• در نظر گرفتن مفهوم همسایگی و محله، و طراحی متناسب و سازگار
• بکارگیری با کیفیت‌ترین سطح معماری برای متمایز کردن منطقه صنعتی
• ساخت پیاده‌روهای فعال و بکارگیری امکانات مربوطه
• ایجاد دسترسی ایمن در مناطق بارگیری
• طراحی یک مناطق باز برای ایجاد امکانات برای کارمندان
• طراحی مناسب خیابان‌ها برای جلوگیری از ازدحام و به هم‌ریختگی شهری

 

هدف نخست : در نظر گرفتن مفهوم همسایگی و محله، و طراحی متناسب و سازگار

• سایت پلان ساختمان صنعتی

1. پیوستگی در طراحی ساختمان‌های حاشیه خیابان‌ها را در نظر بگیرید. سعی می‎شود کمترین عقب‌نشینی از حریم مجاز خیابان وجود داشته باشد. اگر به هر دلیل در طراحی و ساخت یک ساختمان، ایجاد عقب نشینی ضرورت داشت با اجرای فضای سبز و خلاقیت در محوطه‌سازی، این عقب نشینی را پوشش بدهید.
2. در طراحی باید مسیرهای مستقیم و کوتاه برای عابرین پیاده در نظر بگیرید، خصوصا در مورد دسترسی به سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی. همینطور لازم است به ایمنی افراد در ورودی اماکن، توجه داشته باشید.
3. دسترسی‌ و کوچه‌های موجود را حفظ کنید. از تخلیه خیابان‌ها و کوچه‌ها برای ایجاد پروژه‌ها پرهیز کنید.
4. ساختمان‌ها را به صورت مجتمع‌هایی دایره‌وار در اطراف یک فضای سبز ایمن و مشترک طراحی کنید. در ساختمان‌های بلند و متوسط، از بالکن ها podium به عنوان فضای مشترک استفاده کنید.
5‌. فضایی برای پارک کردن و قفل دوچرخه در نظر بگیرید. این محل‌ها را در نزدیکی ورودی ساختمان و در مکان‌های راحت قرار بدهید.
6. در طراحی شهر صنعتی ، باید به فیلتر مواد سمی و آلودگی هوا خصوصا در نزدیکی مناطق مسکونی توجه داشته باشیم.


خدمات “طراحی شهرک صنعتی” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


• طراحی جهت ساختمان‌های صنعتی:

همانطور که گفته شد اولین ملاک و اصول طراحی شهری ، رعایت هنجارهای محله و همسایگی است. در این قسمت، نحوه طراحی و جانمایی ساختمان ها را برای نیل به این هدف بیان خواهیم کرد.
1. حتی‌الامکان یک ساختمان باید بیشترین نورگیر را داشته باشد. این موضوع باید هم در نحوه جهت‌گیری ساختمان و هم به لحاظ جنس پنجره‌ها، مد نظر قرار بگیرد.
2. ساختمان باید بیشترین ورودی و در عین حال راحت‌ترین و در دسترس‌ترین ورودی‌ها را داشته باشد. مخصوصا در مجتمع‌هایی که تعداد ساکنین بیشتری دارد.

• ورودی ساختمان صنعتی:

1. ورودی مجتمع‌ها و ساختمان‌ها را به صورت مشخص، واضح و متمایز تعبیه کنید. برای این کار می‌توانید با استفاده از مصالحی مانند بتُن رنگی، برای مشخص کردن مسیر استفاده کنید.
2. اندازه ورودی ساختمان باید با ابعاد و بزرگی خود ساختمان هماهنگی و تناسب داشته باشد. ضمنا برای ورودی ساختمان می‌توانید از سرپناه و سایه‌بان، در طراحی خود بهره‌گیری کنید.
3. باید مطمئن شوید مسیر تردد و ورودی‌های اصلی ساختمان، پاسخگوی میزان حجم تردد افراد باشد.

شهرک صنعتی
شهرک صنعتی

 


خدمات “طراحی شهرک صنعتی” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

• ارتباط با ساختمان‌های مجاور صنعتی:

1. سازگاری ساختمان‌های جدید با ساختمان‌های قدیمی، یک ملاک اصلی در طراحی شماست. این سازگاری باید در نوع مصالح، ابعاد، ارتفاع و نوع معماری رعایت شود.
2. حریم مناطق صنعتی با مناطق تجاری و مسکونی باید به نحوی متمایز شوند که سر و صدا و بوی آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی برای مناطق مسکونی آزار دهنده نباشد. برای رسیدن به این هدف، از تفاوت ارتفاع مناطق و همین‌طور امکانات طبیعی مانند درختکاری بهره بگیرید.
سخن پایانی:
در این محتوا تنها یکی از معیارها و اهداف دستورالعمل طراحی مناطق صنعتی در شهر لس‌آنجلس از جنبه‌های گوناگون بررسی شد. ما در این محتوا به بررسی مفهوم همسایگی پرداختیم و همانطور که در ابتدای مقاله یادآور شدیم، حداقل 6 معیار و هدف باید در این دستورالعمل مد نظر طراح قرار بگیرد.
قصد داریم سایر اهداف و معیارها را در مقاله‌ی بعدی با شما به اشتراک بگذاریم.
در پایان از همراهی شما با این مقاله قدردانی کرده و امیدواریم مطالب گفته شده برای شما سودمند و مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط

طرح توجیهی شهرک صنعتی

طرح توجیهی شهرک صنعتی خصوصی

کتابخانه بهار روستای رمین چابهار

اهدای کامپیوتر به کتابخانه های روستاهای اطراف چابهار جهت کمک به جوامع محلی توسط هفت شهر آریا

طرح آماده سازی زمین

خدمات طرح آماده سازی زمین شامل چه مواردی می باشد؟

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی