طرح تفصیلی شهر نورآباد (استان لرستان)

طرح تفصیلی شهر نورآباد (استان لرستان)

گروه

نوع پروژه

استان

شهر

نورآباد

مساحت زمین

784 هکتار

تاریخ قرارداد

تیر ۱۳۹۰

تصاویر پروژه

اطلاعات کلی در طرح تفصیلی شهر نورآباد

سال پایه طرح :1395
جمعیت سال پایه: 65547 نفر
جمعیت پیشنهادی افق طرح 77542نفر
مساحت محدوده تدقیق شده در وضع موجود : 784.3هکتار
مساحت مسکونی در وضع موجود : 184/5 هکتار

خصوصیات کالبدی شهر نورآباد

شهر نورآباد بر اساس محدوده قانونی مطالعات بازنگری طرح جامع مصوب دارای 784.46 هکتار وسعت بوده و از نظر تقسیمات کالبدی در مطالعات طرح جامع به سه ناحیه و 8 محله تقسیم شده است. پایه اطلاعات جمعیتی و اقتصادی نواحی و محلات شهر نورآباد براساس اطلاعات حوزه های آماری سال 1395 و جمعیت پیش بینی شده در طرح جامع مصوب شهر که 77542 هزار نفر برای افق 1405 است مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

تراکم ساختمانی شهر نورآباد

طبق مطالعات صورت گرفته در بازنگری طرح توسعه و عمران (جامع) شهر نورآباد، تراکم ساختمانی در این شهر کمتر از 60 درصد است و دلیل اصلی این مسئله را یک طبقه بودن ساختمان ‌ها اعلام کرده بودند. در نگاه دیگری اعلام شده بود که ساختمانهای با تراکم ساختمانی 90 تا 120 درصد عمدتاً در بخش‌های شرقی، غربی و جنوب شرقی شهر پراکنده شده اند و از نظر طبقات هم این بناها 2 طبقه هستند.

شبکه معابر شهر نورآباد

با توجه به نقشه سلسله مراتب شبکه معابر، فقدان یک سطح از سطوح سلسله مراتب معابر شهری (شریانی درجه 1) در نورآباد مشهود بوده، به همین علت شبکه معابر شهر از استخوان بندی قوی برخوردار نیست. آنچه مبرهن است، شکلگیری چارچوب اصلی برپایه معابر شریانی اصلی درجه 2 می باشد که به علت عرض نامتناسب و کم، در حال حاضر پاسخگوی نیازهای ترافیکی شهر نبوده به طوری که ضعف معابر و شریان های اصلی و کمبود و فقدان آنها به وضوح در سطح شهر حس می شود.
در واقع به علت عدم برخورداری معابر شهر نورآباد از عرض متناسب با عملکرد، دسته بندی سلسله مراتب آن به ناچار با نادیده گرفتن عرض محورهای انجام گرفت و تنها حجم عبور و مرور و عملکرد معبر مدنظر قرار داشت. همچنین معابر شریان فرعی درجه 2 نیز دچار مشکل عرض نامتناسب بوده، از این جهت مشکلات بسیاری را متحمل می شوند. در واقع این معابر که باید نقش جمع و پخش‌کننده های شهر را بر عهده بگیرند، توانایی روان سازی و جمع آوری ترافیک تولید شده را ندارند.

شبکه تاسیسات شهری شهر نورآباد

برق‌رسانی

در حال حاضر تاسیسات برق شهر نورآباد شامل 30 کیلومتر شبکه فشار متوسط و نیز 142 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین تعداد 76 دستگاه ترانسفورماتور به ظرفیت 19450 کیلوولت آمپر است که توزیع برق را در سطح شهر انجام می‌دهند. دیگر بناهای مالکیت قسمت برق شهرستان دلفان نیز شامل ساختمان اداری به مساحت 1606.67 مترمربع واقع در بلوار شهید بهشتی خیابان مصلی و نیز ساختمان اداری قدیم به مساحت 186.35 مترمربع واقع در خیابان سرخه‌بان (پاسدار قدیم) است.

آبرسانی

با توسعه جمعیت و سطح شهر در حال حاضر مطابق آمار دریافتی از امور آب و فاضلاب شهر نورآباد منابع اصلی تأمین آب شرب شهر تعداد 11 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است که در محدوده روستای کفراج واقع در 9 کیلومتری شرق شهر حفر شده‌اند. شهر نورآباد در حوزه رودخانه کرخه و زیر حوزه سیمره واقع شده است. این حوزه از نظر منابع آب، غنی بوده به گونه‌ای که آب شهری نورآباد از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق که از سفره آبرفتی داخل و پائین دست شهر تغذیه می‌شوند تأمین می‌‌شود.

دفع آب‌های سطحی سیستم

آب‌های سطحی در شهر نورآباد به تبعیت از شیب طبیعی زمین در نهایت وارد رودخانه موجود می‌شوند و در خط‌القعر منطقه در جهت شرق به غرب جریان می‌یابند و دفع می‌شوند. نحوه حرکت آب‌های سطحی در شهر به صورت سطحی بوده که از طریق جداول و کانال‌های روباز به رودخانه اصلی در شمال شهر می‌ریزند. در محلات شمالی شهر یعنی کمال‌آباد و الفت‌آباد شیب از شمال به جنوب است و آب‌های سطحی در این منطقه مستقیماً در رودخانه تخلیه می‌شوند.

گاز

عملیات شبکه‌گذاری گاز در شهر نورآباد از اوایل سال 1381 آغاز و پاییز 1382 به بهره‌برداری رسید. مطابق آمار دریافتی از شرکت گاز استان لرستان، خط گاز شهر نورآباد انشعاب 6 اینچ از خط انتقال 12 اینچ هرسین ـ نورآباد است که خط تغذیه 8 اینچ شهر را تشکیل داده است. بر روی خط مذکور تعداد 5 ایستگاه تقلیل فشار شهری شامل: ایستگاه پاسداران، ایستگاه معلم، ایستگاه شکوفه، ایستگاه بسیج و ایستگاه کانون احداث شده است. مجموع خطوط تغذیه و توزیع شهری حدود 123 کیلومتر است و شبکه توزیع شهری از نوع پلی‌اتیلن و با سایزهای 160-63 میلیمتر است. علاوه بر اراضی ایستگاه‌های فوق ساختمان اداری به مساحت 200 مترمربع واقع در 20 متری دادگستری تحت مالکیت شرکت گاز است.

 

شبکه تجهیزات شهری شهر نورآباد

آتش‌نشانی

در حال حاضر تعداد 2 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر وجود دارد که ایستگاه شماره یک در شمال شرق و ایستگاه شماره دو در جنوب آن در مجاورت رودخانه عبوری از شهر واقع شده است که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است. در مجموع مساحت این دو ایستگاه 4665 مترمربع است و تعداد پرسنل مشغول به کار در آن 14 نفر است. ماشین‌آلات این دو ایستگاه 4 دستگاه گزارش شده که با توجه به جمعیت شهر و نیز وسعت شهر کافی نیست.

کشتارگاه

در حال حاضر شهر نورآباد دارای یک واحد کشتارگاه قدیمی و سنتی در داخل شهر است که مساحت عرصه آن 672 مترمربع و اعیانی آن معادل 271 مترمربع است که شامل سالن کشتارگاه و دفتر و اتاق سرایداری است. مالکیت این واحد متعلق به شهرداری است و در داخل شهر و در ضلع غربی میدان فردوسی واقع شده است. تعداد پرسنل مشغول به کار در این واحد 2 نفر و ماشین‌آلات آن تنها یک دستگاه خاور حمل گوشت است که انتقال کشتارها به داخل شهر را انجام می‌دهد.

گورستان و غسالخانه

تنها گورستان فعال موجود یعنی بهشت‌زهرا که در جنوب شهر واقع شده و نیز غسالخانه مستقر در آن در مساحتی معادل 3.67 هکتار در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد که فضای کافی برای دفن اجساد در آینده نخواهد داشت. همچنین به لحاظ رعایت مسائل زیست‌محیطی و ضوابط قانونی در این زمینه باید محل گورستان جدید در خارج از محدوده شهر مکان‌یابی شود که در برنامه‌های آتی شهرداری تملک‌ زمینی به مساحت حدود 10 هکتار در دستور کار قرار دارد.

پمپ بنزین

پمپ بنزین شهر و سایر تأسیسات مربوطه در انتهای شهر یا به عبارتی در ورودی های شهر نورآباد از سمت خرم آباد و شمال(کرمانشاه) قرار دارد.

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طرح آماده سازی شهرستان نقده (الحاق ملی مسکن)

طرح آماده سازی شهرستان نقده (الحاق ملی مسکن)

کاربری اراضی سایت

دفتر توسعه محله فتح واقع در منطقه ۹ شهرداری تهران

دفتر توسعه محله فتح واقع در منطقه ۹ شهرداری تهران

خیابان های محله فتح تهران

آماده سازی اراضی پیکره هفتم صنعتی منطقه آزاد چابهار

آماده سازی اراضی پیکره هفتم صنعتی منطقه آزاد چابهار

کاربری اراضی آماده سازی اراضی منطقه آزاد چابهار

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه

مطالعات آسیب شناسی و مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان در شهر جدید اندیشه