طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی معماری هتل پنج ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی اردبیل در زمینی به مساحت 54500 مترمربع که در منطقه نمونه گردشگری در ضلع جنوبی دریاچه شورابیل اردبیل واقع شده است صورت پذیرفت. در طرح فوق با توجه به نیازهای شناسایی شده علاوه بر هتل، طراحی زمین های ورزشی روباز، فضای منعطف شهری، کنسرت هال و فضاهای سبز با سیاست کلی طراحی اقلیمی، زمینه گرا و توجه به فضاهای تعاملی شهری مد‌نظر قرار گرفت.

گروه

استان

شهر

اردبیل

مساحت زمین

54500 متر مربع

مساحت زیربنا

34000 متر مربع

تاریخ قرارداد

شهریور 1402

تصاویر پروژه

ویدئو پروژه

طراحی معماری هتل 5 ستاره شورابیل اردبیل
پخش ویدیو

جوایز پروژه

طراحی فاز یک هتل پنج ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی معماری هتل پنج ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی اردبیل در زمینی به مساحت 54500 مترمربع که در منطقه نمونه گردشگری در ضلع جنوبی دریاچه شورابیل اردبیل واقع شده است صورت پذیرفت. طبق طرح جامع مصوب اردبیل، کاربری زمین مورد نظر تفریحی، گردشگری می‌باشد. با توجه به وسعت عرصه موجود، پیشنهاد کارفرما (شرکت سازمان توسعه مسکن ایران) برای کاربری‌های دیگر در جوار هتل که با کاربری اصلی زمین همخوانی داشته باشد و از سوی دیگر باعث هم‌افزایی و توجیه اقتصادی بیشتر پروژه و تامین نیازهای شهری، استانی و منطقه‌ای اردبیل شود نیز مورد تاکید بوده است.
بر اساس رویکردهای موجود در طراحی از مجموع مساحت موجود در سایت (54500 مترمربع) به میزان 23000 مترمربع به جانمایی فضای هتل، 2300 مترمربع به زمین ورزشی روباز، 5500 مترمربع به فضای سبز و 23700 مترمربع به فضای باز و عمومی شهری اختصاص پیدا کرد.

ایده پردازی برای طراحی هتل شورابیل اردبیل

در فرایند ایده‌پردازی با توجه به بررسی‌های اقلیمی صورت گرفته نظیر بررسی جهت باد غالب، تابش آفتاب، دید و منظر مناسب، دسترسی‌های سایت و همچنین وضعیت بناها و زمین‌های همجوار، جهت‌گیری مناسب برای ساختمان رو به جنوب با چرخش حدود 15 درجه‌ای نسبت به شرق انتخاب گردید.
در منطقه تفریحی دریاچه شورابیل علی‌رغم وجود امکانات و موقعیت‌های مناسب تفریحی وجود یک پلازای شهری که امکان ارائه خدمات با موضوعات منعطف و بر اساس نیازهای روز را داشته باشد ضرورت می‌یابد، با توجه به فقدان فضای مشابه و کاربری تعریف شده برای مجموعه سعی شد تا با استفاده از پتانسیل‌های اقلیمی، منظر و توپوگرافی موجود، فضایی مناسبی از سایت در اختیار شهر و شهروندان با امکان تفرج و دید به دریاچه و کوه سبلان با بهره‌گیری از بلندای توپوگرافی موجود در ضلع شمال‌غربی قرار گیرد. همجواری فضای آمفی‌تاتر (کنسرت هال) در کنار فضای باز شهری که واحد‌های خدمات‌دهی و نشیمن در آن قرار دارد در اتصال مستقیم و بلافصل پیاده‌رو قرار دارد که عابران پیاده اطراف سایت را جذب و با ایجاد حس دعوت کنندگی به داخل فضای شهری می‌خواند.
به این ترتیب فضای وسیعی (نزدیک به نیمی از سایت) در اختیار فضاهای منعطف شهری با سناریوها و کاربری‌های متفاوت در قسمت شمالی سایت و نیز با دید و ارتباط مستقیم با حاشیه دریاچه شورابیل قرار گرفت. توده ساختمانی اصلی که شامل فضاهای مورد نیاز برای یک هتل با استاندار‌های یک هتل پنج ستاره است در نیمه جنوبی سایت قرار گرفت، زمین‌های ورزشی روباز در قسمت شرقی سایت جهت دریافت نور مناسب و محافظت از باد سرد غربی و جنوب‌غربی قرار گرفتند و فضای لازم برای پارکینگ روباز که امکان سرویس‌دهی به مراجعین آمفی‌تاتر (و کنسرت هال که در ارتباط مستقیم با فضای شهری سایت است) را نیز دارد در ضلع غربی جای گرفت.
در طراحی سعی گردید فضای اطراف ساختمان هتل با پوشش گیاهان و سبزینگی به عمق مناسب از نظر بصری و صوتی تا حدودی از فضای شهری موجود در سایت و همینطور گذرهای پر تردد فاصله گیرد. یک حیاط بصورت گودال باغچه در ضلع جنوبی برای استفاده اختصاصی مهمانان هتل قرار گرفته که دسترسی به فضای سبز جنوبی سایت، زمین های ورزشی و مرکز اسپا را فراهم می‌کند و در ارتباط مستقیم با فضاهای ورزشی و تفریحی سرپوشیده موجود در طبقه زیرزمین است.
با بررسی بناهای قدیمی شاخص اقلیم سرد بخصوص در شهر اردبیل مشاهده گردید بسیاری از این بناها جهت دستیابی به حداقل اتلاف حرارتی از فرم‌های مکعب شکل بهره گرفته‌اند. در این بناها فضاهای باز، نیمه باز و سبزینگی در داخل یا مجاورت یک یا چند حیاط با ابعاد کوچک تامین می‌گردد. این نوع از حوزه بندی فضاهای باز و بسته موجب تنوع فضایی، تفکیک حوزه‌های عملکردی و ساماندهی بهتر فضاها ضمن تامین فضاهای خصوصی و نیمه‌خصوصی می‌گردد. در طرح فوق با الگوگیری از شیوه مطرح شده و نیز انتقال فرم بسته و باز از پلان به نما و حجم و نیز استفاده از احجام مکعب شکل سعی بر آن شد تا ضمن تامین تنوع فضایی لازم در کاربری مورد نظر، نور و دید مناسب به دریاچه شورابیل، کوه سبلان و سایت مجموعه فراهم گردد.

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

طراحی ویلا دستک

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی ساختمان اداری فرودگاه

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طرح معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه (لسکوکلایه گیلان)