طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

ویلای دستک در روستای دستک، با چالش اصلی محدودیت در هزینه ساخت و مساحت زمین طراحی شده روبرو بوده است. بنابر این چالش، سطوح محدودی در دسترس قرار می گرفت و به همین دلیل سیاست اصلی طراحی استفاده بهینه از سطوح داخل بنا، سطوح باقیمانده حیاط و سطح بام (روف گاردن) با برقرای ارتباطی قوی بین آنها تعیین شد.

گروه

کارفرما

استان

شهر

کیاشهر

مساحت زمین

200

مساحت زیربنا

90

تاریخ قرارداد

آذر 1401

تصاویر پروژه

ویدئو پروژه

ویلای دستک در روستای دستک از توابع کیاشهر، با زیربنای 90 مترمربع، در زمینی به مساحت 200 مترمربع طراحی شده است. در طراحی این پروژه چند چالش اصلی وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها مساحت پایین زمین و محدودیت در هزینه ساخت بود. این موارد باعث میشد طراحی ویلایی نزدیک به ویلاهای مرسوم و معمول، سخت شود. از طرفی طراحی همگام با طبیعت بکر منطقه در این روستا که در فاصله چند صدمتری ساحل قرار دارد،، ضمن فراهم کردن موقعیت‌های مناسب طراحی محدودیت‌هایی را نیز به همراه داشت.

از مزایای این موقعیت مکانی، میتوان به نمای مناسب به سمت دریا و زمین‌های خالی و شالیزار اطراف اشاره کرد که توانستیم در طراحی بام از این مزیت برای بالا بردن کیفیت فضایی استفاده کنیم. همچنین بدلیل همجواری با دریا، امکان استفاده از نسیم دریا در شب و روز برای تهویه طبیعی درون بنا فراهم بود. در مقابل، این موقعیت معایبی نیز به همراه داشت. خاک در این مناطق رطوبت بالایی دارد که در طراحی، لازم بود با سکویی با ضخامت بالا این بنا از خاک بلند و کنده شود تا این رطوبت به فضای داخلی و اعضای ساختمانی نفوذ کمتری داشته باشد. همچنین با بررسی نمودار های مربوط به تحلیل سایت، توانستیم آب‌و‌هواهای مختلف وابسته به فصول، ایام و وزش باد های مختلف را بررسی کنیم که برای ایجاد تعادل بین این شرایط به استفاده از بازشوهای منعطف (درب ها و پنجره های دوجداره، درب های آکاردئونی) روی آوردیم.

با مرور دیاگرام های فرایند طراحی، نحوه فعال کردن سطوح داخل بنا و حیاط و سطوح بام با استفاده از دسترسی های قوی (پله های عریض و بازشوهای آکاردئونی) که تاثیر زیادی روی فرم بنا داشت، مشخص می‌گردد. فضای پارک ماشین ها به محلی حتی الامکان دور از دید منتقل گردید تا امکان نهایت استفاده بصری و عملکردی از باقیمانده حیاط فراهم گردد. با استفاده از پله هایی عریض و ایجاد ارتباط بین بالا و پایین بنا (حیاط و بام) سعی شد تا بام ادامه بلافصل بر حیاط باشد و کوچک بودن حیاط جبران شود. درهای آکاردئونی ضلع جنوبی بنا فضاهای داخلی را به طور کامل با تراس مقابل ادغام کرده و مرز بین داخل و خارج برداشته شده است.

 

پروژه های مشابه انجام شده در هفت شهر آریا

طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی معماری هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی هتل 5 ستاره و مجموعه گردشگری تفریحی شورابیل اردبیل

طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

طراحی ویلا واقع در دستک (استان گیلان)

طراحی ویلا دستک

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی ساختمان اداری فرودگاه امام خمینی (ره)

طراحی ساختمان اداری فرودگاه

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طراحی معماری اقامتگاه بوم گردی «قدیم خونه» – لسکوکلایه

طرح معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه (لسکوکلایه گیلان)