سرمایه در گردش طرح توجیهی

سرمایه در گردش در طرح های توجیهی به چه معناست ؟

سرمایه در گردش در طرح های توجیهی به چه معناست ؟

سرمایه در گردش طرح توجیهی

در این مقاله به بررسی سرمایه در گردش در طرح توجیهی می‌پردازیم، و عواملی که بر روی این سرمایه در گردش اثرگذار است را برای شما برشمردیم. تا شما بتوانید با این عنوان ها آشنایی بیشتری به دست آورید.

سرمایه در گردش طرح توجیهی
سرمایه در گردش طرح توجیهی

طرح توجیهی کاری الزام آور

طرح توجیهی یک اقدام حیاتی می‌باشد که بسیار در راستای موثر بودن یک پروژه نتیجه مثبتی دارد. با استفاده از طرح توجیهی به راحتی می توان آینده یک‌ پروژه را پیش بینی کرد. اگر پروژه آینده خوبی داشته باشد و برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد پس می توان آن را شروع کرد. اما اگر یک پروژه آینده خوبی نداشته باشد و سود آور نیز نباشد، سرمایه گذار آن را شروع نمی کند. تمام این ساخت و ساز ها و یا طرح ها به خاطر کسب سود می باشد. پس‌ منطقی است اگر طرحی سودآور نباشد پس آن را اصلا نباید شروع کرد.
زیرا در صورت شروع سبب هدر رفتن نیروهای انسانی، منابع مالی، زمان و موقعیت های دیگر می شود و ممکن است کلا نتوان آن را به اتمام رساند.
انجام طرح توجیهی یک الزام مهم برای شروع هر پروژه می باشد. تمام سرمایه گذاران تمایل به انجام این طرح دارند.
زیرا طرح توجیهی در راستای سودآوری قطعی این افراد قدم بر می دارد و آنها را از یک آسیب بزرگ مصون می دارد.
پس انجام طرح توجیهی بسیار مهم و حیاتی برای هر پروژه ای چه بزرگ و چه کوچک می باشد.

سرمایه در گردش چیست

سرمایه در گردش یک اصطلاح معمول در حسابداری می باشد. همچنین این اصطلاح را در مدیریت مالی نیز استفاده می‌کنند. مطمئنا برای یکبار هم که شده باشد این کلمه به گوشتان خورده است. در ابتدا به تعریف دارایی جاری می‌ پردازیم. دارایی جاری جزو دارایی هایی می باشد که در طول دوره مالی می توان آنها را به پول نزدیک تر کرد. در نتیجه پول را جزو دارایی های جاری به حساب می آورند. همچنین سرمایه گذاری های کوتاه مدتی که به سرعت و به سادگی به فروش می روند و به پول تبدیل می شوند نیز دارایی جاری می باشد.
موجودی انبار نیز اگر به سرعت تبدیل به پول شود جزو دارایی جاری می باشد. دارایی های جاری همان سرمایه در گردش می‌باشد. شرکت ها مجموعه ای از دارایی های جاری و بدهی های جاری می باشد. بدهی های جاری نیز در طول دوره مالی باید به پول تبدیل شوند. در محاسبات شرکت ها، سازمان ها و … سرمایه در گردش خالص وجود دارد که از یک فرمول تبعیت می کند. این فرمول عبارت است از اختلاف بین دارایی جاری و بدهی جاری. در اصل سرمایه در گردش از اختلاف این دو به دست می آید. سرمایه در گردش خالص در اصل دارایی هایی می باشد که به پول تبدیل می شود و یا به پول نزدیک می شود.

طرح توجیهی

بررسی بدهی جاری

اما در طرح توجیهی تنها نمی توان به دارایی ها توجه کرد. بلکه بررسی بدهی ها در آینده نیز جزو الزامات طرح توجیهی می باشد. بدهی را می توان تعهدات یک شرکت و یا پروژه عنوان نمود. مثلا بازپرداخت وام های کوتاه مدت و یا بلند مدت جزو بدهی ها می باشد. بدهی هایی که طی یکسال از تاریخ ترازنامه تسویه شوند بدهی جاری می‌گویند. همچنین دسته دیگری از بدهی ها که توسط دارایی های جاری تسویه می شوند بدهی های جاری می‌گویند.
همانطور که میدانید سرمایه در گردش تفاوت دارایی های جاری با بدهی های جاری می‌باشد. در طرح توجیهی تمام این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای سرمایه گذار تا جایی که امکان پذیر است این موارد روشن می‌گردد. سرمایه در گردش یک عامل مهم می‌بدشد که تابع چند مورد می باشد. دارایی ها و بدهی ها عامل مهم و تاثیرگذاری می باشند که می توانند بر روی سرمایه در گردش خالص اثرگذار باشند. این ها عواملی می باشند که این سرمایه در گردش را تغییر میدهند.

موارد مهم سرمایه در گردش طرح توجیهی

سرمایه در گردش خالص در طول یکسال با کسری از هزینه های تولید معادل می باشد. این هزینه ها برای تامین مالی در طی یک دوره تولیدی در سال مدنظر گرفته می شود. دوره تولیدی ممکن است زمانی برابر با یک روز یا یک سال داشته باشد. این طول دوره متفاوت و متغیر می باشد. سرمایه در گردش برای یک دوره برابر است با مقدار سرمایه ای که برای خرید و تامین اقلام مد نظر نیاز می باشد. همچنین این سرمایه برای کالای ساخته شده و کالای در جریان ساخت نیز می باشد.
در طرح توجیهی سرمایه در گردش مورد توجه قرار می‌گیرد. سرمایه در گردش پروژه ها و شرکت ها و سازمان ها و… همیشه در گردش می‌باشد و رقمی ثابت نیست. کسی نمی تواند عنوان کند که این رقم همواره ثابت و بدون تغییر می باشد. بلکه این عدد با توجه به عوامل مختلفی تغییر پیدا می کند و نوسانات زیادی دارد.

سرمایه گذاری در طرح توجیهی
سرمایه گذاری در طرح توجیهی

بهتر است این سرمایه در گردش را طی چند دوره بررسی کرد تا بتوان روند تغییرات مالی را بهتر تجزیه و تحلیل کرد و آن را زیر نظر گرفت. باید بدانید که سرمایه در گردش یک دوره در دوره های بعد ممکن است تغییر پیدا کند. همچنین ممکن است کاهش یابد. این اتفاق زمانی می افتد که میزان تولید کم‌ شود. با به وجود آمدن این اتفاق میزان سرمایه در گردش آن دوره منفی می‌گردد. می توان گفت این پیشامد اتفاق جالبی نمی باشد و تا جای ممکن باید شرکت و موسسات از پیش آمدن آن جلوگیری کنند. اما از طرفی این اتفاق اجتناب ناپذیر نیز می باشد.
در طرح توجیهی تا حدودی می توان این اتفاقات را پیش بینی کرد. همچنین برای آگاه شدن سرمایه گذار در اختیار او قرار داد. انجام مطالعات در این طرح می تواند با پیش بینی بازار و تحلیل رفتار رقبا و میزان تقاضای مشتری اطلاعات زیادی را در اختیار افراد قرار دهد.
در بالا تا حدودی درباره سرمایه در گردش و سرمایه در گردش جاری و بدهی جاری و سرمایه جاری و ارتباط این چند مورد با هم صحبت شد. دانستن این موارد سبب می شود که افراد بتوانند به صورت درست اصولی قدم بردارند و بتوانند اقدامات سودآور و پر بازده را انجام دهند.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”