سنگاپور بزرگترین هاب لجستیک جهان

سنگاپور بزرگترین هاب لجستیک جهان

کشور سنگاپور در حالی در سال 1965 میلادی به استقلال رسید که کشوری فقیر با درآمد پایین و فاقد منابع طبیعی و زیرساخت‌های توسعه بود. اما همین کشور در کمتر از چند دهه، به دلیل تبدیل شدن به بزرگترین هاب لجستیکی منطقه، تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای آسیا شده است. امروزه شهرهای کوچک سنگاپور، بزرگترین بندرگاه‌های حمل و نقل جهان محسوب می‌شوند و فرودگاه این کشور به نام چانگی، به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شده است، به‌طوری‌که 6800 پرواز هفتگی به 330 شهر جهان از این فرودگاه انجام می‌شود. طبیعتا این دستاوردها، به صورت اتفاقی به دست نیامده است و این موفقیت، حاصل تعامل گسترده بخش دولتی و خصوصی و همچنین سیاست‌گذاری‌های آینده‌ نگرانه است. در این مقاله قصد داریم، به فاکتور‌های مهمی که در تبدیل سنگاپور به هاب لجستیکی نقش داشته‌اند، اشاره کنیم.

 


خدمات “طراحی لجستیک پارک” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

 

چگونه کشور سنگاپور به یک مرکز لجستیکی عظیم تبدیل شد؟

 

1. ارتباط گسترده با بازارهای جهانی در کنار شبکه‌ی متراکم حمل و نقل:

در مقایسه با سایر مراکز لجستیکی دنیا، سنگاپور بازار محلی نسبتا کوچکی دارد. مسئولین هواپیمایی سنگاپور، توانستندبه توافقاتی با 130 ایالت و منطقه برای گسترش پروازها دست پیدا نمایند. به همین ترتیب، با همکاری شرکت‌های کشتیرانی بزرگ، سنگاپور توانسته تبدیل به یکی از بزرگترین شبکه‌های حمل و نقل دریایی دنیا شده است.
همچنین این کشور برای دسترسی بیشتر به بازارهای اقتصادی جهان، اقدام به عقد بیش از 30 توافق‌نامه تجارت آزاد کرده است. این شبکه گسترده ارتباطات بین سنگاپور و بازارهای جهانی، باعث شده تولید کنندگان و کمپانی‌های بزرگ دنیا ترجیح دهند محصولات خود را از طریق این هاب لجستیکی روانه بازار کنند. چرا که گاهی کالا از مسیر سنگاپور بسیار سریع‌تر از مسیر مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد.

2. تکامل زیرساخت‌ها و فرایند‌ها لجستیکی

به مرور زمان، بخش لجستیک سنگاپور اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها و فرایند‌هایی در کلاس جهانی کرده است. این کشور همواره با نگاهی رو به جلو، نیازهای آینده را در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز زنجیره لجستیک ، در نظر می‌گیرد.
تا سال 2030 بندر سنگاپور، توان پردازش 65 میلیون کانتینر را خواهد داشت. برنامه‌های به‌روز رسانی این کشور، نظیر اتوماسیون سیستم‌های دریایی، سنسور‌های کشف دزدان دریایی، مسائل مربوط به گره‌های ترافیکی و سیستم خودرو‌های بدون راننده، بندر سنگاپور را به بزرگترین شهر لجستیکی دنیا تبدیل خواهد کرد.
در بخش هوایی، برنامه‌هایی برای دو برابر کردن ظرفیت‌ها تدارک دیده شده است. وجود پارک لجستیکی ، مراکز سردخانه‌ای برای مواد فاسد شدنی، امکانات سریع تجارت الکترونیک و کارمندان آموزش دیده که با جدیدترین تکنولوژی ها آشنایی دارند، تنها بخشی از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در این شهر لجستیکی هستند. به عنوان مثال، سردخانه زنجیره‌ای فرودگاه سنگاپور، دارای تاییدیه‌های لازم برای لجستیک مواد دارویی حساس می‌باشد، که این امتیازی ویژه برای این کشور محسوب می‌شود.
برای ایجاد سهولت در فعالیت های تجاری، سنگاپور درسال 1989 ، اقدام به دیجیتالی کردن فرایند صدور و اخذ مجوز‌های تجاری نمود.
ذهنیت دولتی در سنگاپور از کنترل تجارت، به تسهیل تجارت تغییر یافته است؛ بطوریکه امروزه صدور یک مجوز در سنگاپور، گاهی در حداکثر به چند دقیقه زمان نیاز دارد.

3. تشویق بخش خصوصی به مشارکت در بخش لجستیک:

دولت سنگاپور در روند توسعه، اهمیت و نقش بخش خصوصی را در تجارت و لجستیک به رسمیت شناخته است. برای پاسخگویی به نیاز‌های بخش صنعت، فرودگاه‌ها و بنادر در سنگاپور خصوصی‌سازی شده‌اند و این کار باعث شده، حجم جابجایی کالا از بندر سنگاپور توسط اپراتور این بندر، چند برابر شود و این کمپانی اقدام به سرمایه‌گذاری در بیش از 40 ترمینال در سراسر دنیا نماید.
افزایش رقابت بین بخش های خصوصی، باعث بالا رفتن بهره‌وری در سیستم لجستیک سنگاپور شده است. دولت همچنین با ایجاد مشوق‌هایی، سعی در جذب سرمایه‌گذارن در این صنعت داشته است بطوریکه امروزه 20 تا از 25 کمپانی اول لجستیکی دنیا در سنگاپور استقرار دارند و در کنار این‌ها، دولت با کمک به شرکت‌های بومی و داخلی، تلاش دارد آنها را به استاندارد‌های جهانی نزدیک‌تر نماید.
یکی از سیاست‌های جالب مسئولین سنگاپور برای سرمایه گذاری‌های عمومی و ایجاد زیرساخت های تازه، انجام مشورت‌های گسترده با فعالین خصوصی برای اطمینان از مفید بودن این سرمایه‌گذاری‌ها است. همچنین دولت سعی می‌کند، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نیز ترغیب نماید.
برای مثال شرکت‌های خصوصی SATS و FedExاقدام به سرمایه گذاری در بخش لجستیک حمل و نقل هوایی مانند ایجاد مراکز سردخانه‌ای و حمل‌ و‌ نقل منطقه‌ای کرده‌اند. مشارکت بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری‌ها، باعث می‌شود از پایدار بودن و تجاری بودن آن‌ها اطمینان بیشتری حاصل شود.

 


خدمات “طراحی لجستیک پارک” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

 

سنگاپور و صنعتی لجستیک دنیا

توجه به این سه بخش، یعنی تسهیل فرآیندها و زیرساخت‌ها، ایجاد شبکه ارتباطات گسترده و مشارکت بخش خصوصی، باعث ایجاد یک مرکز لجستیکی قدرتمند در کشور سنگاپور شده است. تجربه در کشور سنگاپور نشان می‌دهد، با یک نگاه آینده‌نگرانه و تصمیمات درست، یک کشور کمتر توسعه یافته با زیرساخت ها و منابع کم نیز می‌تواند به یک هاب لجستیکی بزرگ و بی‌رقیب تبدیل شود.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”