طراحی مجتمع تجاری – قسمت اول

طراحی مجتمع تجاری – قسمت اول

شاپینگ مال یا مجتمع تجاری چیست ؟

با ظهور انقلاب صنعتی تولید رشد بالاتری گرفت. به تبع آن محصولات متنوع تری در بازارها عرضه گردید. برای عرضه این محصولات متنوع نیاز به فضاهای بزرگتری برای ارائه این محصولات به خریداران احساس گردید. به تبع آن به تدریج مجتمع های تجاری یا شاپینگ مال ها در شهرها شکل گرفت. این فضای ها در واقع کاربری های جدید عصر صنعتی می‌باشند که مغازه های کوچک و بزرگ در آنها با مدیریت واحد اداره می‌شود. بعد از ظهور مجتمع های تجاری، رقابت برای تصاحب مشتری بیشتر شد. مدیران مجتمع های خرید به تدریج خدمات تفریحی بیشتری برای جذب خریداران به مجتمع های خرید وارد کردند. با ورود امکانان تفریحی، شاپینگ مال ها به فضاهای شهری چند عملکردی تبدیل شدند.

طبقات مجتمع تجاری

 


خدمات “طراحی مجتمع تجاری” در مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


عوامل موثر در طراحی مجتمع های تجاری

تعدد شاپینگ مال ها و ساخت مجتمع های تجاری جدید، رقابت بین این فضاهای را بیشتر نموده است. این رقابت باعث شده طراحان برای طراحی معماری عوامل بیشتری را نسبت به گذشته برای جذب خریدان در نظر بگیرند:

1- سیرکولاسیون حرکتی

طراحی سیرکولاسیون حرکتی مجتمع تجاری باید به نحوی باشد که حداکثر عبور از جلوی ویترین مغازه ها صورت بگیرد. این نکته از آن جایی اهمیت پیدا می‎‌نماید که هر چقدر این بازدید بیشتر باشد به طبع آن خرید بیشتری از واحدهای تجاری صورت می‌گیرد. در این معیار، طراحی و جانمایی صحیح مطلوب اسانسور و پله برقی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیرکولاسیون حرکتی مجتمع تجاری

2- نورپردازی مجتمع تجاری

بحث نورپردازی از مباحث مهم طراحی مجتمع‎های تجاری می‎‌باشد. طیف نورپردازی متفاوت از طیف نور کم به زیاد بر اساس نیاز بازدیکنندگان و استفاده کنندگان از فضا اهمیت زیادی دارد. نور کلی فضاهای عمومی باید به صوت کاملا لایت و پخش باشد. ویترین مغازه ها می‌تواند نور مترمرکز بیشتری داشته باشد. همچنین فضاهای عمومی یا رستوران ها بسته به عملکردشان میتوانند از نور بیشتری برخوردار شوند.

نورپردازی در مجتمع تجاری

3- ورودی مجتمع تجاری

جذابیت ورودی مجتمع تجاری یا شاپینگ مال نیز از موارد مهم در طراحی مجتمع های تجاری می‎باشد. ورودی ها همیشه اولین فضای قابل درک برای استفاده کنندگان از فضا میباشند. بنابراین باید پذیرا و جاذب باشند. ورودی باید با احترام به بازدیدکنندگان، فروتنانه، حس کنجکاوی خریداران و بازدیکنندگان را بر انگیزد.

ورودی مجتمع تجاری

4- حیاط مرکزی مجتمع تجاری

طراحی محوطه یا حیاط مرکزی شاپینگ مال های دارای اهمیت بالایی می‎باشد. این فضاها امروزه در مجتمع های تجاری به یک فضای شهری جاذب جمعیت تبدیل شدند. محوطه یا حیاط مرکزی، در جذب بازدیدکنندگان و افزایش پویایی فضاهای مجتمع تجاری نقش به سزایی دارد. این فضا اینقدر اهمیت دارد که در بعضی از مجتمع های تجاری حاشیه خلیج فارس، زمین هاکی روی یخ احداث نموده اند.

حیاط مرکزی مجتمع تجاری

5- استفاده صحیح از گرافیک

هنر گرافیک به خوانایی طرح مجتمع تجاری شما کمک زیادی می‎کند. شما با طراحی گرافیکی تابلوها، سردرها، علائم راهنما، تابلوهای ترافیکی، اطلاعات و … علاوه بر خوانا تر کردن محیط، جلوه بصری طرح شاپینگ مال خود را افزایش داده‌اید.

گرافیک در مجتمع تجاری
گرافیک در مجتمع تجاری

6- نوع خدمات

در فرآیند مطالعات اولیه پروژه طراحی شاپینگ مال، در بخش مطالعات فاز صفر پروژه باید منطقه به طور دقیق مورد بررسی قرار گردد. با بررسی دقیق اقتصادی منطقه، نوع فعالیتی که که می‎تواند به عنوان یک نقطه جاذب جمعیت طلقی گردد، مشخص می‌شود. در منطقه‌ای بازار لوازم الکترونیک جذابیت داشته دارد. در منطقه دیگری بازار طلا یا پوشاک خریداران را به مجتمع تجاری سوق بدهد. نوع فعالیت تجاری قابل استقرار، تعداد طبقات تجاری، تعداد طبقات اداری، استقرار یا عدم استقرار سوپرمارکت، متراژ واحدهای تجاری و غیره در مطالعات فاز صفر پروژه تعیین می‎گردد.

خرده فروشی در مجتمع تجاری

 


خدمات “طراحی مجتمع تجاری” در مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

مقالات مرتبط

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”

طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

خدمات مربوط به طرح توجیهی شهرداری و طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج