نقش طرح توجیهی

نقش طرح توجیهی در پروژه های جدید

نقش طرح توجیهی در پروژه های جدید

نقش طرح توجیهی

طرح توجیهی در پروژه

آیا تاکنون اصطلاح ” طرح امکان سنجی” را شنیده اید؟ طرح توجیهی یک اصطلاح تجاری است که غالباً در جلسات هنگامی که یک سازمان قصد انجام پروژه جدیدی را دارد آن را به کار می برند. در واقع طرح توجیهی هنگام راه اندازی کسب و کار جدید ، قبل از تصمیم گیری، آن کسب و کار جدید را از زوایای مختلف مانند سودآوری مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. اما واژه طرح توجیهی دقیقاً چه معنایی دارد؟ در ادامه به طور مفصل در مورد “طرح توجیهی” توضیح داده می شود.
مطالبی که در اینجا می خوانید عبارتند از :
• طرح توجیهی چیست ؟
• تاریخچه طرح توجیهی و مطالعه امکان سنجی
• روش نگارش طرح توجیهی

طرح توجیهی چیست ؟

طرح توجیهی بررسی می کند که آیا تجارت ، محصولات ،پروژه ها ی جدید یک شرکت امکان پذیر است و آیا سود دهی دارد و اگر بله تا چه میزان می تواند سود آوری داشته باشد ؟
سپس محتویات طرح یا پروژه را بررسی می کند. ممکن است پس از طرح امکان سنجی نیاز باشد پروژه را تغییر دهید یا در برخی موارد اجرای آن را لغو نمایید. بهتر است شما چندین گزینه داشته باشید و بهترین آن ها را انتخاب نمایید .
انجام انواع طرح توجیهی ، طرح توجیه فنی اقتصادی و یا در صورت نیاز طرح توجیهی زمین و طرح آماده سازی ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد و در برخی موارد به علت نیاز به آزمایشاتی که نیاز است تا طرح تأیید شود ، ممکن است چند سال ادامه داشته باشد.
علاوه بر این ، دامنه کارهایی که باید توسط مهندسین مشاور در طرح توجیهی انجام شود گسترده می باشد، بایستی چشم انداز شرکت با محتوای طرح مطابقت داشته باشد، از دیدگاه فنی و سیستمی امکان پذیر باشد. هم چنین در حوزه های صنعت ، بازار، اجتماعی، مالی، اقتصادی و غیره بررسی می گردد.

نقش طرح توجیهی
نقش طرح توجیهی

تاریخچه طرح توجیهی

اولین نمونه از یک طرح امکان سنجی در تنسی (TVA) در سال 1933 به عنوان بخشی از سیاست New Deal است که توسط رئیس جمهور وقت فرانکلین روزولت از ایالات متحده در پاسخ به رکود بزرگ اجرا شد.
از آن زمان ، طرح توجیهی ، که تأثیرات سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظه آن ، اثبات شده است ، به طور گسترده در پروژه ها و طرح های عمومی بزرگ مانند سدها ، تأسیسات هسته ای ، فرودگاه ها و کارخانه های دفع زباله انجام می شود.

روش انجام طرح توجیهی

در انجام یک طرح توجیهی ، مهندسین مشاور به طور معمول چهار مرحله زیر را انجام می دهند :

• توضیح مسائل :

ابتدا باید علت چالش های موجود در تجارت جدید را قبل از ارائه گزینه های جایگزین برای حل مشکل روشن کنیم. به طور خاص ، ما باید بررسی کنیم که چه تعداد از افراد وارد بازار می شوند ، چه مقدار از فن آوری را می توان توسعه داد و استفاده کرد و آیا نکاتی برای ارزیابی عملکرد کسب و کار جدید وجود دارد. پس از روشن شدن آنها ، شناسایی زمان و هزینه لازم برای حل برخی از این مسائل ضروری خواهد بود.

• لیست نیازها :

در مرحله بعد ، ما ملزومات مورد نیاز برای حل مشکل را لیست خواهیم کرد. به طور عمده ، فرآیندهای تجاری وجود دارد که باید برای ارتقا بهره وری ، سازمان های جدید برای خدمات جدید ، سیستم های جدید با عملکردهای پیشرفته و سیستم عامل های فن آوری، با هدف ثبات معرفی شوند.

• توضیح گزینه ها :

پس از شناسایی مواردی که باید حل شوند و الزامات مورد نیاز آنها ، ما راه حل های عملی را روشن می کنیم و در نهایت به طرح توجیهی می پردازیم.

• ارزیابی نتایج :

پس از ورود به یک مطالعه امکان سنجی ، می توانید نمونه های اولیه ای ایجاد کنید که نتایج مثبتی ایجاد می کند ، تحقیقات در بازار را برای تصمیم گیری در مورد پذیرش تجارت جدید انجام دهید ، نتایج اتفاق افتاده در طول دوره را ثبت کنید و روش های جدید برای جلوگیری از خطر شکست را یادداشت نمایید. موارد مختلفی را تعریف خواهیم کرد که به عنوان راه حل برخی از چالش هایی که ممکن است منجر به شکست شوند، باید در طول پروژه انجام شود.

نقش طرح توجیهی
نقش طرح توجیهی

سخن آخر

با استفاده از یک طرح امکان سنجی موارد زیر تعیین می گردد :
الف )آیا در شرکت منابع و فن آوری های مورد نیاز برای اجرای پروژه موجود است ؟
ب ) آیا ریسک سرمایه گذاری در این پروژه قابل قبول است ؟
خلاصه این که ، طرح توجیهی بین برنامه ریزی و تصمیم گیری انجام می شود و مرحله ای بسیار مهم است زیرا به عنوان پایه ای برای تصمیم گیری برای شروع یک کار ، یا یک سرمایه گذاری می باشد.
می توانید ایجاد طرح توجیهی و تهیه گزارش طرح توجیهی را به مهندسین مشاور در هفت شهر آریا بسپارید، قطعا” بازدهی مناسب و مورد انتظار را از طرح یا پروژه خود دریافت خواهید نمود.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”