طرح امکان سنجی شهرسازی

تفاوت های امکان سنجی شهرسازی با سایر طرح امکان سنجی

تفاوت های امکان سنجی شهرسازی با سایر طرح امکان سنجی

طرح امکان سنجی شهرسازی

امکان سنجی شهرسازی دارای تفاوت‌های بنیادینی با سایر طرح‌های امکان سنجی می‌باشد. به صورت کلی، یک طرح امکان سنجی به بررسی توانمندی‌ها و خصوصیات یک پروژه می‌پردازد. اما امکان سنجی شهرسازی به بررسی ویژگی‌های پروژه‌های ساخت و ساز یا بازآفرینی شهری خواهد پرداخت. در حقیقت اولین اقدام برای شروع یک پروژه شهرسازی، اخذ مجوزهای لازم از شهرداری است. طرح امکان سنجی مربوط شهرسازی مراحل اخذ مجوز را برای شما تشریح خواهد کرد. در واقع طرحی دارای ارزش است که نویسنده آن با قوانین و قواعد مورد تاکید شهرداری، آگاهی داشته باشد. به این نکته دقت نمایید که سازمان شهرداری، بر کیفیت ساخت پروژه و نوع کاربری آن تاکید ویژه‌ای دارد. همچنین افرادی که به تدارک طرح امکان سنجی شهرسازی می‌پردازند، می‌بایست با مجموعه‌های مختلف همکاری داشته باشند.
در ادامه این مطلب به ذکر جزییاتی در مورد تفاوت طرح امکان سنجی شهرسازی با سایر طرح‌های امکان سنجی می‌پردازیم.

طرح امکان سنجی
طرح امکان سنجی

روند کار طرح امکان سنجی شهرسازی

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم اولین نکته‌ای که در طرح امکان سنجی شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مراحل دریافت مجوز از شهرداری است. در قدم دوم می‌بایست این طرح قابل ارائه به کمیسیون ماده پنج شهرداری باشد. در واقع این طرح می‌بایست در این کمیسیون به درستی شرح داده شود. برای انجام هرچه بهتر این کار می‌توانید از تخصص مهندسین مشاور هفت شهر آریا، استفاده کنید. این کارشناسان با سالها تجربه در زمینه انجام پروژه‌های مختلف، به شما کمک می‌کنند که به بهترین شکل ممکن هدف خود را از انجام این کار، برای آنها شرح دهید. در حقیقت استفاده از تخصص این کارشناسان موجب صرفه جویی حداکثری در زمان و هزینه‌ها خواهد شد.

تفاوت های امکان سنجی شهرسازی با سایر طرح امکان سنجی

در واقع در سایر طرح‌های امکان سنجی، بیشتر بر ارزیابی سرمایه مورد نیاز و هزینه‌های پروژه تاکید می‌شود. اما در طرح امکان سنجی شهرسازی، تاکید کارشناسان بر گرفتن مجوز از شهرداری و مورد تایید بودن پروژه از دیدگاه کمیسیون ماده پنج شهرداری است. جهت آشنایی با تفاوت‌های موجود در این دو نوع طرح امکان سنجی، می‌بایست با ویژگی‌های هر کدام از آنها آشنا شد. در حقیقت در طرح امکان سنجی شهرسازی توجه بسیاری بر جزئیات پروژه می‌شود. منظور از جزئیات، موقعیت مکانی پروژه، تاثیر انجام پروژه بر محیط زیست و بسیاری دیگر است. اما در هر دو طرح امکان سنجی، منابع مالی و هزینه‌های هر مرحله از کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح امکان سنجی شهرسازی
طرح امکان سنجی شهرسازی

منابع اقتصادی مهمترین نکات مورد تاکید طرح امکان سنجی شهرسازی

یکی از شباهت‌هایی که بین طرح امکان سنجی شهرسازی با سایر طرح‌های امکان سنجی وجود دارد، بررسی امور اقتصادی پروژه است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بوجود آمدن مشکلات مالی، مهمترین علت به سرانجام نرسیدن پروژه ها می‌باشد. این در حالی است که چنانچه در همان ابتدا برآورد مالی درستی انجام شود، امکان پیش‌گیری از ضرر مالی وجود خواهد داشت. در طرح امکان سنجی مربوط به شهرسازی، به صورت کاملا دقیق منابع مالی پروژه و سرمایه مورد نیاز برای آن، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

توجه به بخش های بازاریابی

در حقیقت در طرح امکان سنجی شهرسازی، توجه ویژه ای به بخش بازاریابی پروژه خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه شما قصد بازآفرینی شهری منطقه‌ای را داشته باشید، در طرح امکان سنجی آن، تاکید فراوانی بر سودآوری پروژه می‌شود. این در حالی است که در طرح های امکان سنجی فنی، به این موضوع توجه خاصی نخواهد شد. میزان هزینه‌ای که در هر مرحله از کار باید صرف شود نیز، یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید در طرح امکان سنجی می‌باشد. همچنین قابل ذکر است در طرح امکان سنجی فنی، بیشتر بر قسمت اجرای پروژه تاکید می‌شود، اما در طرح مربوط به شهرسازی از ابتدا تا انتهای مسیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی مشکلات و چالش‌های پیش رو

در واقع در مسیر انجام هر پروژه‌ای مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد. آگاهی از وجود این چالش‌ها و شناخت آنها، موجب موفقیت حداکثری پروژه خواهد شد. یکی از موضوعات پر اهمیتی که در طرح توجیهی شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد، شناسایی این چالش‌ها و ارائه راهکار برای مقابله با آنها است. مهندسان مشاور هفت شهر آریا ، با تجربه انجام پروژه‌های مختلف، راهنمای خوبی برای شما در این مسیر خواهند بود. در حقیقت با استفاده از دانش این مهندسان، شما با رویارویی با مشکلات موجود در مسیر، دچار سردرگمی نخواهید شد.

طرح امکان سنجی شهرداری
طرح امکان سنجی شهرداری

مطالعات بازار یکی از مباحث مهم موجود در طرح امکان سنجی شهرسازی

در حقیقت قبل از انجام هر اقدام اقتصادی می‌بایست وضعیت بازار آن حوزه کاری مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مباحثی که در طرح توجیهی شهرسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، مطالعات بازار یا همان تحقیقات بازار است. در انجام پروژه‌های ساخت و ساز می‌بایست نوع کاربری ساختمان را وارسی کرد. بعد از انجام این کار، باید با در نظر گرفتن موقعیت مکانی زمین، به شناسایی خلاهای موجود در آن حوزه کاری پرداخت. افراد مشغول بکار در شرکت مهندسی هفت شهر آریا، با ارائه مشاوره‌های دقیق راهکارهای مناسبی را در جهت پر کردن آن خلاها ارائه می‌دهند. توجه به این موضوع موجب کسب سود حداکثری در پروژه خواهد شد.

طرح امکان سنجی شهرسازی و معرفی تجهیزات لازم

در حقیقت بخشی از طرح امکان سنجی فنی در طرح امکان سنجی شهرسازی موجود می‌باشد. در این طرح به معرفی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای شهرسازی پرداخته می‌شود. با شناخت این دستگاه‌ها و راهنمای خرید آنها، مسیر موفقیت پروژه برای شما هموار خواهد بود. در حقیقت با استفاده از این طرح امکان سنجی، نه تنها مسیر دریافت وام و مجوز کوتاه‌تر می‌شود، بلکه شما می‌توانید از تجربه چندین ساله این مهندسان مشاور استفاده کنید.

طرح امکان سنجی شهری
طرح امکان سنجی شهری

دریافت طرح امکان سنجی شهرسازی از شرکت هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا، تجربه انجام تعداد بسیار بالایی از پروژه‌های شهر سازی را دارا می‌باشند. طرح توجیهی شهرسازی ارائه شده توسط این شرکت، قابل ارائه به شهرداری و کمیسیون ماده پنج شهرداری می‌باشد. مهندسان مشغول بکار در این شرکت تجربه بالایی در ارائه مشاوره‌ در زمینه طرح های معماری و شهرسازی دارند. با دریافت این مشاوره‌ها می‌توانید پروژه مورد نظر خود را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید.
سپاسگذاریم که انتهای این مطلب با ما همراه بودید. امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید واقع گردد.

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”