لجستیک پارک هوایی

طراحی مراکز لجستیکی

طراحی مراکز لجستیکی

لجستیک پارک هوایی

در سال‌های اخیر با رشد سریع فرودگاه‌های بین المللی، ترانزیت هوایی در شهر‌ها پدیدار شده است. طراحی و ساخت پارک‌های لجستیکی که توسط مهندسین مشاور صورت می گیرد ، مستقیما با توسعه صنایع حمل و نقل هوایی در آینده، بهره‌وری پارک‌های لجستیکی و همچنین مبادلات تجاری مرتبط است. در این محتوا، پیشنهاد می‌کنیم از واژه شهرک آمادی به عنوان معادل پارک لجستیکی استفاده شود.
بررسی‌های صورت گرفته در مورد میزان رشد و توسعه در بخش لجستیک هوایی بین المللی نشان می‌دهند که مراکز لجستیک‌ هوایی باعث افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های آمادی ، جذب شرکت‌های هواپیمایی و کمپانی‌های مهم فعال در بخش حمل و نقل کالا ، توسعه زنجیره‌ی تامین و به طور خلاصه، بهبود اقتصاد محلی می‌شوند.
باید توجه داشت توسعه یک بخش می‌تواند منجر به توسعه صنایع وابسته به آن بخش نیز شود. تنها با به کارگیری روش‌های علمی و کارا و مکان‌یابی منطقی برای ایجاد یک شهرک آمادی هوایی یا همان مرکز لجستیک هوایی ، می‌توانیم از عملکرد روان و بدون مشکل چنین مراکز بعد از احداث مطمئن شویم.
این محتوا قصد به کارگیری SLP یا روش برنامه‌ریزی استاندارد را در‌باره موارد واقعی دارد. در این مقاله قصد داریم یک منبع تحقیقی برای طراحی مراکز لجستیک هوایی ارائه نماییم.

 


خدمات “طراحی لجستیک پارک” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

تحلیل SWOT (بررسی قوت ها، ضعف‌ها، فرصت ها و تهدیدات) در مورد ایجاد شهرک‌های آمادی هوایی در شهر (ZHENGZHOU) در کشور چین

• مزایا مراکز لجستیک هوایی:

تاسیس مراکز لجستیک هوایی ، به صورت گسترده‌ای به توسعه صنایع هوایی کمک می‌کند. در پایان سال 2016 ، یک فرودگاه بین‌المللی در شهر مورد مطالعه در این مقاله افتتاح شد که 162 مسیر مسافرتی ایجاد نمود و تبدیل به چهارمین فرودگاه حمل و نقل کشور چین گردید.
بر اساس تجربه‌های حاصل از ((مطالعه بر روی طراحی حمل‌ونقل در فرودگاه شهر)) و همچنین (( امکان سنجی بر روی برنامه‌ریزی معماری و طراحی مرکز لجستیک شهر شنژن Shenzhen)) و ((مطالعه بر روی طراحی و برنامه ریزی امکانات مورد نیاز برای مرکز لجستیک هوایی در یک شهر)) ، شماری از کالاها و مسافرانی که در اینجا بودند قابل توجه بود که این خود بیانگر ظرفیت‌های بالقوه شهر برای ایجاد یک شهرک آمادی هوایی بود.

• نقاط ضعف مراکز لجستیک هوایی:

توان عملیاتی فرودگاه بین‌المللی شهر، کمتر از سایر فرودگاه‌های بزرگ و بین المللی چین است. توسعه مسیرها به اندازه کافی نیست و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش هوایی، کمتر از آن است که جواب‌گوی توسعه فرودگاه‌ها باشد.
همچنین به دلیل شرایط خاص فرودگاه Xinzheng ، امکان کار تمام وقت در این فرودگاه وجود ندارد و در نتیجه، امکان بر عهده گرفتن همه فعالیت‌های بین‌المللی با ابعاد بزرگ را ندارد.

• تهدیدات پیش رو:

در حال حاضر ایالت‌های Anhui ، Shanxi ، Hebei ، Hubeiو Shandong که نزدیک این ایالت هستند، همگی دارای اهمیت شناخته شده هستند و هر کدام، طرح‌هایی برای‌ توسعه مراکز لجستیک هوایی هستند که این موضوع، جذب سرمایه‌های خارجی را دشوارتر می‌کند.

• تحلیل فرصت‌ها:

بر مبنای برنامه پنج ساله توسعه‌ی سیزدهم کشور چین، برای توسعه صنعت لجستیک یک ایالت باید صنعت لجستیک هوایی بین‌المللی گسترش یابد و از طرفی، دشت‌های مرکزی شهر، یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ریزی راهبردی منطقه اقتصادی صورت گرفته توسط مسولین ایالتی است.

 

برنامه ریزی و طراحی یک ناحیه کاربردی برای شهرک لجستیک هوایی

برای تحقق یک شهرک آمادی هوایی باید این هفت بخش کاربردی ایجاد شود:
1. ناحیه باربری فرودگاه airport cargo area
2. منطقه لجستیکی گمرکی bonded logistics area
3. بخش تسهیلات و امور تجارت بین‌المللی procurement trade area international
4. بخش توزیع ترانزیت بین‌المللی international transit distribution area
5. بخش پردازش ارزش افزوده circulation value-added processing area
6. قسمت پشتیبانه همه جانبه supporting area comprehensive
7. مرکز خدمات اطلاعات information Service area

در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از این هفت بخش مهم ارائه می کنیم:

• ناحیه باربری فرودگاه:

این بخش دارای مناطق و قسمت‌هایی برای دریافت، توزیع ، جابجایی و انبار موقت کالا است که شامل ترمینال عمومی حمل‌ و نقل کالا، ایستگاه‌های خطوط هوایی، پلت‌فرم‌های بارگیری، بازرسی گمرکی و پذیرش انبار است

• منطقه لجستیکی گمرکی:

این یک بخش ضروری برای احداث یک مرکز لجستیک فرودگاهی است. این بخش مربوط به ارائه خدمات گمرکی برای واردات و صادرات کالا می‌شود و شامل قسمت‌های نظیر انبار‌های گمرک، ایستگاه‌های بازرسی است.

• بخش تسهیلات و امور تجارت بین المللی:

این بخش بیشتر برای ورود و خروج بار‌های بین‌المللی است.

• بخش توزیع ترانزیت بین المللی:

مرکز لجستیک هوایی از سیاست‌‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند که توسط گمرک، امور توزیع کالاهای وارداتی را تضمین می‌کند.

• بخش پردازش ارزش افزوده:

این بخش شامل عملیات‌های کمکی شامل درجه‌بندی، مرتب‌سازی، توزیع، اندازه‌گیری، بسته‌بندی، علامت‌گذاری و مونتاژ کردن می‌شود.

• قسمت پشتیبانه همه جانبه:

مسئولیت این قسمت ارائه خدمات به شرکت‌های لجستیکی، سرویس‌های هوایی به ایرلاین‌ها، ارائه نیازمندی کارمندان شرکت‌ها و مسافرین هوایی است.
• مرکز خدمات اطلاعات:
این بخش در برگیرنده مرکز تدارکات اطلاعات گمرک، سوالات و اطلاعات مربوط به بازرسی، ارائه اطلاعات روش‌ها و دستورالعمل‌های لجستیکی، اطلاعات مربوط به هواشناسی، شرایط ترافیکی و تمامی خدمات اطلاعاتی مورد نیاز مربوطه است.

 

تحلیل نواحی کاربردی در شهرک آمادی هوایی:

بر اساس تحقیق آنلاین صورت گرفته، پیش‌بینی نتایج حمل و نقل بار سالانه در شهر مورد تحقیق به صورت نتایج نشان داده شده در جدول شماره 1 بوده است. در حالی که حاصل کار در سه سال آینده یعنی از 2017 تا 2022 در جدول شماره 2 آورده شده است.

بار لجستیک هوایی
بار لجستیک هوایی

بر مبنای تحلیل آماری از جریان روزانه لجستیک بار در مرکز لجستیکی فرودگاه شهر، 48 درصد از کالای ورودی مستقیما توزیع می شود، 20 درصد وارد انبار شده، 16 درصد از بار ورودی به بخش ارزش افزوده مانند قسمت بسته‌بندی و غیره فرستاده می‌شود.

 

 


خدمات “طراحی لجستیک پارک” مهندسان مشاور هفت شهر آریا را مشاهده نمایید … 


 

سخن پایانی :

با توجه به مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در این مقاله که بخش هایی از آن در این محتوا آورده شده، ایجاد شهرک‌‌های آمادی هوایی یا همان پارک لجستیک هوایی ، علاوه بر کمک به رشد صنایع هوایی، در ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد منطقه نیز تاثیر به سزایی دارد.
از اینکه ما را در طول این مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

 

رفرنس:

Study on the Planning of Airport Logistics Park in a City

مقالات مرتبط

استفاده از GIS در مکانیابی

مکان یابی در شهرسازی

الحاق به محدوده

الحاق به محدوده چیست و چه مزیت هایی دارد؟

لوح سپاس مسابقه طراحی معماری هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری شورابیل اردبیل

دریافت تقدیرنامه مسابقه “طراحی هتل بزرگ پنج ستاره و مجموعه گردشگری در جوار دریاچه شورابیل در شهر اردبیل”

رتبه اول بازسازی از سومین جایزه معماری گیلان - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

کسب رتبه اول سومین جشنواره “جایزه دو سالانه معماری گیلان”